«Господь на одяг не дивиться»
Чи варто акцентувати на вбранні, коли йдете у храм на молитву?
Одне з релігійних видань недавно надрукувало матеріал, у якому засуджують парафіян, які приходять на Літургію не як до храму Божого, а швидше як на пляж чи на дискотеку. Дівчата не просто оголюють руки і груди, а й спіднички одягають такі, що більше схожі на широкий пояс, ніж на спідницю… Дівчатам нагадують, що «священники і диякони залишаються чоловіками, навіть якщо вони у підрясниках та облаченні. Тож навіщо перед ними світити голими колінами?».
Видання «розповіло» і про зручний жіночий одяг — шорти. Мовляв, у такому вбранні краще працювати на городі… Ще одним пунктом «заборони» прописана «видима білизна», тобто блузки, що тримаються на одному плечі, або дуже прозорі, під якими чітко проглядається бюстгальтер. Ну, і бажано не одягати вбрання, що обтягує тіло, — типу лосинів чи легінсів, чи вузьку сукню, в якій випирають стегна…
Написали цього разу і про чоловіків, які у спеку дозволяють собі прийти у шортах, і попросили не плутати прихід до церкви з туристичним походом. Ну й, звісно, не забули нагадати, що «шльопанці» також не бажано одягати на Службу Божу… Видання акцентує, що у шафі кожного пристойного українця є гарна сорочка, тож навіщо, мовляв, одягати футболку. «Складається враження, що в основному до храму ходять холостяки, які щойно вигулювали собаку. Футболка — гарний одяг для велосипедиста, пробіжки чи косіння трави, але не ходіння до церкви».
У соцмережах народ розділився на «два табори». На думку одних, неважливо, у чому людина прийшла до храму. Добре, що взагалі прийшла на молитву. Бо щира молитва не має нічого спільного з тим, у що одягнуті чоловік чи жінка. Інші натомість засуджують тих парафіян, які йдуть до церкви як на дискотеку — рвані джинси, кросівки, прозорий сарафан, під яким просвічується спідня білизна… Одна пані написала: «Дуже давно до театру жінки одягали найкращі сукні, туфлі на підборах, йшли до перукарні і робили зачіску, бо похід до театру — це було свято. А як сьогодні люди одягаються у храм культури? Складається враження, що дехто прийшов у дешевий бар хильнути чарочку… Так само і до церкви. На Службу Божу щонеділі людина має відповідно одягнутися, бо ж не на дискотеку прийшла».
Пригадую, за совєтів на Великдень нам у школі завжди влаштовували «васкрєснік». Ми мали ходити по квартирах і збирати макулатуру, яку кожен клас приносив у шкільний підвал, де цю макулатуру важили, а потім казали, який клас став переможцем. Мої батьки спеціально до того «васкрєсніка» відкладали газети, — щоб я не ходила по людських оселях, не дзвонила у двері й на саму Пасху не просила подарувати мені кілька старих газет. Бо я з батьками вранці на Великдень йшла до церкви. А до цього великого свята мені купували новий парадовий одяг. Боже, як я хотіла, щоб та свята неділенька нарешті настала — так хотілося одягнути нову сукню (чи спідницю і блузку), новенькі туфельки. І тоді я почувалася щонайменше принцесою… Ніхто собі не дозволяв прийти на Великдень до церкви аби в чому. Так було у Львові колись. Так мене виховали батьки.
Був випадок, коли через одяг я не пішла у капличку на парастас. Померла моя однокласниця. Я прийшла на роботу у джинсах з великими дірками на колінах. Зателефонував хтось з однокласників, повідомив, що померла Іра, парастас відбудеться о такій-то годині. Додому, щоб переодягнутися, я не встигала. А у стильних джинсах не пасувало йти. І я не пішла. Не можу сказати, що ми з нею були подружками, але ж провчилися в одному класі 10 років… Досі не можу собі пробачити, чому тоді акцент поставила на своєму одязі, а не на прощанні з однокласницею.
Знаю, у селах люди добре пам’ятають — хто у чому був на Літургії минулого і навіть позаминулого тижня. Іноді темі одягу віддають більшу шану, ніж молитві. Часто їздили з чоловіком на храмовий празник у село. А там жінки до церкви завжди «вигулювали» найкращі хустини, найновіші «сукєнки», мешти чи босоніжки. Не раз була свідком, як у мене за спиною жіночки перешіптувалися під час Богослужіння: «Виділась, які мешта си купила Гані Манявчина (у селах кожне обійстя має свою „кличку“. — Г. Я.)? Казала, жи шукала до тої сукєньки — жиби пасували. Ба шо? Міську на трахтори звурав комусь поле, і Гані має нові мешта…». — «Та виділа'м! Гані сі ладні вбрала. А тово дівчє Вольгі Мартинчиної, жи фану тримає, прийшло в джімсах! Та де то такє можна?! І як отець Павло то позволєє?»…
Зараз часи змінилися. Більшість не звертає уваги, що одягнути на Службу до Храму Господнього… Чи справді, існує церковний «дрес-код», чи не важливо, у чому людина прийшла, аби тільки прийшла до Бога з молитвою? Я запитала про це у настоятеля церкви Святого Миколая, що у селі Демні Миколаївського району на Львівщині, отця Степана Цихуляка.
— Я 43 роки служу в одній церкві на тій самій парафії, — каже отець Степан. — І за ці роки жодного разу не торкався теми одягу, в якому парафіяни приходять у храм. Бо не було такої потреби. У селі люди одне одного бояться, бо усі між собою знаються. Тому стараються приходити на молитву у відповідному для храму одязі. По селах люди моніторять одне одного. Та й якби чиясь донька захотіла одягнути щось таке, у чому не пасує йти до церкви, то мама в хаті би запитала: «Ти як ідеш до церкви? Хочеш, щоб люди сміялися? А що про мене скажуть?». А от у місті по-іншому.
На думку протоієрея, проректора Львівської православної богословської академії Михайла Сивака, питання одягу варто розділити на два напрями.
— Перший напрям — духовний. Другий — традиційний. Коли ми ось так розділимо, тоді все стає на свої місця. Отже, духовний напрям полягає у тому, що Господь на одяг не дивиться. Коли людина приходить у храм і має щире серце й бажання поспілкуватися з Богом, помолитися, взяти участь у Таїнстві, коли душа потребує Бога, то Христос дивиться саме на серце людини і її щирість. Одяг у цьому випадку абсолютно не має значення. У чому б людина не прийшла у храм, якщо вона щиро бажає бути з Христом, то Всевишній обов’язково людину вислухає, втішить і зішле свою благодать.
А тепер поговоримо про традиційний напрям. Відповідно до традицій, які сформувалися в тому чи іншому суспільстві, існує певне етичне спрямування того, у що людина одягається. Бо ж, до прикладу, у театр прийнято ходити у класичному одязі, а на пляж — у купальному костюмі. Отже, традиційно так сформувалося, що коли приходимо у храм, вбираємося у той одяг, що відповідає повазі, скромності. Тому у плані традицій та етики є звичай ходити до церкви у більш класичному та скромнішому одязі, щоб були прикриті певні частини тіла, щоб нікого не спокушати, щоб своїм одягом виявляти повагу до Бога і до оточення.