Передплатити Підтримати

Думала, підняли зарплату. А то просто банк встановив кредитний ліміт...

Із 1 вересня банки зобов’язані повідомляти клієнтів про його встановлення чи збільшення

Уявіть, ви отримали зарплату. Відповідно приходить смс з банку, де вказано, що на ваш рахунок зараховано 10 тисяч гривень (саме стільки вам мав «кинути» роботодавець). А далі в смс вказано «доступно 20 тисяч гривень». Ви не розумієте, звідки взялись зайві гроші на рахунку, але на радощах біжите їх витрачати… А потім приходить наступне повідомлення, де вказано, що у вас мінусовий баланс рахунку.

Виявляється, ті зайві 10 ти­сяч — то був кредит, який банк вам запропонував, а не ваші особисті гроші. У НБУ кажуть, що до них постійно надходять звернення від українців, які скаржаться, що банки в смс-повідомленнях про залишок коштів на рахунку додають до загальної суми кредитний лі­міт. Таким чином клієнт не ро­зуміє, скільки фактично коштів на рахунку і може стати борж­ником банку, сам того не підо­зрюючи.

Загалом кредитний ліміт — послуга непогана. Тим більше, деякі банки пропонують піль­говий період до 30 днів. Тобто якщо клієнт поверне кошти до місяця, то навіть відсотків не нараховуватимуть. Це зручно, якщо вам забракло грошей за тиждень до зарплати: просто знімаєте потрібну суму з карт­ки. Потім, коли вам скинуть зарплату, банк автоматично спише потрібну суму. Але так схема працює лише у випадку, коли клієнт розуміє, що у нього та кредитна лінія є і як нею ко­ристуватись.

На жаль, часто банки під­ключають кредитний ліміт без відома клієнтів, тож люди мо­жуть навіть не підозрювати, що витрачають не своє. Та най­більші проблеми починаються, коли людина перестає вико­ристовувати картку, не закрив­ши рахунок. Наприклад, ви змі­нили роботу, там вам видали нову зарплатну картку, тож про стару ви просто забули. А на ній завис борг, про який ви не підозрювали. Банк починає на­раховувати відсотки, комісію за користування рахунком, по­тім пеню. А смс про такі нара­хування банк «забуває» надси­лати. Відтак з кількох гривень може вирости борг у кілька ти­сяч.

Утім, вже з 1 вересня бан­ки не зможуть вдаватись до таких маніпуляцій — наберуть чинності вимоги НБУ про роз­криття повної інформації про послуги в рекламі та на веб­сайтах банків. Серед іншо­го банки будуть зобов’язані чітко інформувати клієнтів у смс-повідомленнях, інтернет-банкінгу, месенджері чи елек­тронною поштою (залежно від того, який канал зв’язку обрав споживач) — про суму коштів на поточному рахунку клієнта та окремо про розмір кредитного ліміту його картки. Окрім того, банки будуть зобов’язані вчас­но повідомляти своїх клієнтів про встановлення, збільшення чи зменшення кредитних лімі­тів шляхом смс-інформування або іншими каналами комуні­кацій, які обрав клієнт. До речі, клієнт має повне право від­мовитись від встановлення кредитного ліміту на дебетну картку, так само як і від інших послуг, які нав’язує банк.