Передплата 2024 «Добрий господар»

«Євген взяв на себе всю хатню роботу. Фана могла спокійно творити»

18 лютого виповнилося 95 років від дня народження знаної української скульпторки Теодозії Бриж

Теодозія Бриж. Фото: з книги "Теодозія Бриж. Скульптор і скульптура в рамках доби"
Теодозія Бриж. Фото: з книги "Теодозія Бриж. Скульптор і скульптура в рамках доби"

Хтось із класиків сказав: в Україні є три найталановитіші жінки-«шістдесятниці» — Алла Горська, Теодозія Бриж і Ліна Костенко. Три геніальні красуні-українки, які піднімають культурний пласт держави. 18 лютого минає 95 років від дня народження однієї з цих красунь — талановитої скульпторки Теодозії Бриж, яка жила і творила у Львові.

Фото Володимира РУДЕНКА
Фото Володимира РУДЕНКА

Теодозія Бриж — авторка понад двох­сот робіт, з них три десятки пам’ятників відомим українцям, зокрема Соломії Крушельницькій, Івану Крип’якевичу, Леопольду Левицькому, Богдану-Ігорю Анто­ничу. А також три серії скульптур до «Лісової пісні» Лесі Україн­ки, частина з яких стоїть у вигляді пам’ятників.

Т. Бриж. "Лукаш і Мавка". 1970 р.
Т. Бриж. "Лукаш і Мавка". 1970 р.

Звання «заслужений художник України» аж ніяк не ві­дображає її великого вкладу у розвиток нашої культури. Мисте­цтвознавець Борис Возницький відносив Теодозію Бриж до де­сятки найкращих скульпторів сві­ту. Після виставки Пінзеля у Лув­рі він планував презентувати там скульптури Теодозії, але не встиг.

Розповідаючи про Теодозію Бриж, неможливо оминути поста­ті її чоловіка, з яким прожила 41 рік і який підтримував її все життя, — Євгена Безніска. Євген Безніско (1937−2015) — народний художник України, лауреат Шевченківської премії. Серед найбільш відомих його робіт — серія графіки за мо­тивами творів Франка «Мойсей», пам’ятник Юрію Дрогобичу у Дро­гобичі (спільно з Теодозією Бриж), мозаїки на меморіальному цвин­тарі Січових Стрільців на горі Ма­ківці та у меморіальній капли­ці жертвам НКВС у Золочівському замку.

Пам’ятник Юрію Дрогобичу у Дрогобичі. Фото з відкритих джерел
Пам’ятник Юрію Дрогобичу у Дрогобичі. Фото з відкритих джерел

Про те, як важко було митцям зберегти свою винятковість у ра­дянську добу і не скотитися до ти­ражування «ленінів», про невідомі досі факти з життя Теодозії Бриж та Євгена Безніска «Високому Замку» розповіла Леся Безніско — друга дружина Євгена Безніска, на­глядачка меморіального Му­зею-майстерні Теодозії Бриж.

У тринадцять років стала зв’язковою УПА

Теодозія Бриж народилася в українській родині 18 лютого 1929 року в містечку Бережниці Сар­ненського повіту, на той час — те­риторія Польщі. Донедавна мало хто знав, що Теодозія та її мама Наталя були в УПА. Про це зна­ли тільки найближча родина і Єв­ген, якому вона це розповіла пе­ред одруженням.

У Бережниці у 1930-х роках ді­яла потужна «Просвіта». Батько Теодозії, Марко Бриж, був заступ­ником голови «Просвіти», до них приїжджали відомі українські гро­мадські діячі, як-от Степан Скрип­ник. Марко Бриж багато читав, мав велику бібліотеку. Теодозія рано навчилася читати, прочита­ла багато книг.

УПА зародилася на Рівненщи­ні на початку німецької окупації. 1941 року українські хлопці піш­ли в ліси, почали робити вишко­ли. Марка Брижа теж залучили до УПА, став надгосподарником. Але німецькі окупанти запропонували Маркові посаду старости, він му­сив погодитися. Тоді багато міс­цевих хлопців, працюючи на нім­ців, були в УПА. Це було своєрідне прикриття: маючи аусвайс, мож­на було вільно пересуватися і ко­гось врятувати. Але всі вони «хо­дили по лезу»… Маркові вдалося врятувати не одну єврейську ро­дину. Євреїв переховували у спе­ціально зроблених у хатах тунелях з нарами.

Тринадцятирічна Теодозія (мама її називала Тодося) була ро­зумна, кмітлива. Марко її залучив до зв’язківства. Дівчина вміла їз­дити верхи, стріляти, хоча в бойо­вих діях участі не брала. Друкува­ла на машинці при штабі листівки і відозви.

Коли радянські війська піді­йшли до Бережниці, Марко пере­ховувався в лісі, а Наталя з Теодо­зією були в санітарній частині УПА. У криївці доглядали поранених хлопців. Хтось видав цю криївку, її накрило нквд. Лежачих поране­них розстріляли, а жінок і ходячих забрали в сарненську тюрму. До всього додалося ще й те, що мама Наталка була вагітною (у неї був ранній термін). У тюрмі лютував тиф, усіх в’язнів постригли налисо, ніхто їх не лікував, весь час йшли допити, тортури, розстріли. Яко­їсь миті Теодозію і маму, ще жи­вих, разом із мертвими в’язнями закинули на воза, вивезли в сар­ненський ліс і кинули в яму поми­рати…

На щастя, дорогою до себе на хутір їхав якийсь дядько. Заглянув у ту яму з цікавості, може, впізнає когось із місцевих. Побачив серед мертвих двох ще живих жінок. До­поміг їм вилізти і забрав до себе на хутір, там їх вилікували. Мама На­талка виносила і народила доньку Аллочку.

Із того хутора вони в село не по­верталися, в селі думали, що вони загинули в тюрмі. А вони переїха­ли до родини в Сарни. Тим часом батька арештували, дали йому 10 років таборів суворого режиму і 5 років висилки. І тільки у 1960-му Марко Бриж повернувся до своєї дружини в Бережницю.

За «червоний диплом» дали майстерню

У Сарнах Теодозія у 1948 році закінчила жіночу гімназію, зібра­ла документи і поїхала до Льво­ва — вступати в Інститут приклад­ного і декоративного мистецтва. У дитинстві не малювала, але бать­ко до війни мав цеглярню, і вона там ліпила різні фігурки і бавилася з глиною. І коли Теодозія поїхала вступати, сусіди казали: «Маркова поїхала вчитися горщики ліпити». У Львові дівчина пішла на підго­товчі курси інституту, які вів львів­ський скульптор Іван Севера, який бачив у тій поліщучці щось надзви­чайне — талант. Склала екзамени і вступила на скульптуру на курс до Севери. На курсі було чотири хлопці і вона, одна дівчина.

1954 року Теодозія захисти­ла диплом на відмінно, дипломна робота — статуя Данила Галицько­го. Зараз стоїть у Львівському іс­торичному музеї. «Червоний ди­плом» — і вона автоматично стає членом Спілки художників. Але майстерню на вул. Мартовича, 5, отримала лише в 1956-му. Бо було два роки кандидатського стажу, впродовж яких треба було вистав­лятися на виставках. Вона пише заяву на майстерню, і відомий скульптор Яків Чайка, який був на захисті диплома, пролобіював, щоб цю майстерню дали Теодозії. Одночасно Теодозії дали квартиру — «кавалєрку» на 10 кв. метрів на вулиці Сковороди, 10.

«Я тобі дарую себе: йдемо розпишемося»

У 1958 році 21-річний Євген Безніско почав складати екзаме­ни у Львівському інституті при­кладного і декоративного мисте­цтва. На той час уже загинув його батько, мама залишилася одна з чотирма дітьми в Кагарлику Ки­ївської області. Переїзди, бом­бардування, навчання в худож­ній школі у Києві, робота в шахті на Донеччині. Там потрапив в ава­рію, і йому привалило ноги, а деякі його товариші загинули. Потім ке­рівник шахти сказав: «Женя, ти ху­дожник, тобі треба їхати вчитися». Йому зробили відкріплення, пої­хав вступати до Львова. На той час мама з дочками вже переїхала до Самбора, щоб не померти з голо­ду в Кагарлику.

Якось Євген побачив на од­ній виставці портрет гарної дівчи­ни з підписом «Скульптор Теодозія Бриж». Йому дуже сподобалися і портрет, і дівчина. Невдовзі в ін­ституті під час іспиту побачив на сходах знайому Геру Левицьку, львівську художницю. А з нею ра­зом — високу світловолосу дівчину. Та повернула голову, і він упізнав дівчину з портрета. Йому відня­ло мову! Це була любов з першо­го погляду.

Їх познайомили. Теодозії було 30 років, уже відома скульпторка. Він — абітурієнт, йому 21 рік. Але між ними проскочила іскра… Женя Безніско, видно, полонив її сво­єю харизмою, інтелектом, комуні­кабельністю. Фана — таке ім’я дав їй Женя. Казав: «Ти моя Фана» (га­лицькою говіркою «фана» — пра­пор). Стали жити разом в її «ка­валєрці». Про стосунки з Євгеном Фана не розповідала нікому.

Якось мама Безніска дізнала­ся, що Женя живе не в гуртожит­ку, а в якоїсь жінки. Обурена, зран­ку приїхала зі Самбора, розшукала ту квартиру, де жила Фана, стукає у двері. Женя відкрив двері й зра­дів: «Фано, мама приїхала! Мамо, познайомся, це моя жінка». Мама побачила Фану, мовчки пішла на Винниківський базар, купила бу­кет квітів і привітала закохану пару.

Але офіційно ще були не одру­жені. 18 лютого 1959 року, у день 30-річчя Фани, Женя їй сказав: «Я не знаю, що тобі подарувати. Я студент, моєї стипендії, 21 кар­бованця, вже немає. Я тобі дарую себе: ідемо розпишемося». І вона погодилася. Взяли паспорти і піш­ли в рацс. Після одруження вибі­гли на вулицю, забігли в гастроном і випили по дві склянки сухого вина на розлив. Це все, на що у них ви­стачило грошей.

Пережила «боротьбу з формалізмом»

Одружилися, почалася важ­ка праця. Складно було їм жити, Фана хворіла — дався взнаки пере­житий тиф і голод. Майстерня на Мартовича не опалювалася, і з ча­сом у скульпторки розвинувся ін­фекційний поліартрит. З роками у неї всі руки були покручені… Євген взяв на себе всю домашню робо­ту. Готувати вмів і любив, міг обід зготувати за пів години.

1963-го Фана потрапила під кампанію «боротьби з формаліз­мом». З москви приїхала комісія оцінювати творчість львівських митців. У львівську Спілку худож­ників, яку тоді очолював Леопольд Левицький (вчитель Євгена), при­йшла рознарядка — «зробити за­уваження злісним формалістам». Євгена Лисика, який потім став головним художником львівської Опери, вигнали з інституту. Лео­польд Іванович сказав: «Якщо ра­хувати формалістів, тоді почи­найте з мене». Під «формалізм» потрапили не тільки художники, а й журналісти, композитори, теа­тральні діячі…

Катерина Бєлашова, яка тоді була керівником Спілки художни­ків срср, приїхала до Львова по­дивитися на цих «формалістів» і ходила по майстернях — до Лео­польда Левицького, Володими­ра Патика, Теодозії Бриж… Коли побачила роботи Бриж, то захоті­ла ті скульптури разом із творами Сельського, Левицького та інших художників виставити у москві. Черги на цю виставку стояли кіло­метрові, як на Пікассо, а в газетах були хвалебні статті.

Фана і Євген. Фото з ФБ Музей-майстерня Теодозії Бриж.
Фана і Євген. Фото з ФБ Музей-майстерня Теодозії Бриж.

«Фана мала відчуття зради»

Майстерня на Мартовича, 5, крім робітні, була й осередком спілкування творчої інтелігенції. Тут влаштовували вечірки, свят­кували дні народження та навіть весілля представники «шістде­сятницької» еліти. Сюди заходи­ли Іван Драч, Ліна Костенко, Ірина Вільде, Володимир Патик, Дмитро Крвавич, Ігор Сандурський, Воло­димир Овсійчук, Богдан Горинь, Іван Світличний, Алла Горська…

Але не для усіх двері майстерні були гостинно розкриті.

Євген розповідав: «Фана вмі­ла бачити душу людини. У неї було відчуття зради. Відчувала, коли в майстерню приходив сексот, сту­кач, гебіст, недобра людина. Ти­хенько підходила до тієї людини і казала: ви більше до нас не при­ходьте». Євген уже після 90-х мав одного приятеля, який колись пра­цював у кгб. Так той казав: «Пане Євгене, ви на море їздили, в Кар­пати, а ми знали, де ви і про що говорите!». У майстерні не можна було говорити про політику, якісь проблеми. Якщо заходила подібна розмова, Фана відкривала кран з водою, щоб приглушити звук. У майстерні були «жучки»…

Смерть молодшого сина

1961 року у подружжя народив­ся син Ярема, у 1962-му — Максим, а вони все ще жили у десятиме­тровій «кавалєрці». Поет Дмитро Павличко виступив, щоб звер­нути увагу, в яких жахливих умо­вах живуть ці художники, в яких двоє малесеньких дітей. Безніска і Павличка тоді викликали до мера міста, той запропонував Євгену з підмінного фонду низку адрес. Єв­ген почав ходити по тих адресах, але нічого не підходило: це була або продувна мансарда на горищі, або сирий підвал. На щастя, звіль­нилося відомче житло одного за­воду — трикімнатна квартира пло­щею 43 кв. метри, «распашонка». Друзі в той же вечір перенесли їхнє нехитре майно на нову квар­тиру. Це було 1963 року, Євген ще вчився в інституті.

Син Максим у 16 років захворів на грип, це дало ускладнення на серце. Його лікувала дружина по­ета Миколи Вінграновського, кар­діолог Леся Білинкевич, подруга Теодозії. Максимко помер 28 лю­того1987 року, його поховали на Личакові. Фана день у день ходи­ла до нього на могилу. Надгроб­ний пам’ятник Максимові зробила Теодозія: юнак спочив на крилі жу­равля, який несе його в інший світ.

Багатьом роботам скульптор­ки доводилося «пробивати» чи­новницьку стіну. Так сталося із серією робіт за мотивами «Лісо­вої пісні». Фана хотіла встановити скульптури у Колодяжному, біля музею-садиби сім’ї Косачів. Од­нак для того треба було отрима­ти погодження першого секрета­ря Волинського обкому Борща. Гіпсові макети робіт привезли в кабінет партійця, де вже зібрали­ся члени бюро. Але чиновник по­чав відверто знущатися зі скульпторки та її робіт. Теодозія встала і мовчки вийшла з кабінету, грим­нувши дверми… Та скульптури все ж таки встановили в Колодяж­ному — допомогла приятелька, письменниця і драматургиня Ва­лерія Врублевська. Її чоловік тоді працював помічником першого секретаря ЦК КПУ Володимира Щербицького.

«Волію працювати творчо»

Її запросили викладати на ка­федру скульптури в Інститут при­кладного і декоративного мис­тецтва, але вона відмовилася. Сказала: «Не зможу пояснити сту­дентам, чого від них хочу, не вмію говорити. Волію працювати твор­чо». Приходила в майстерню день у день, навіть як мала температу­ру, була вимогливою до себе. Ку­пувала по дорозі батон, щоб там перекусити, і працювала до вечо­ра. Євген щодня забирав її з май­стерні, вдома вже була готова ве­черя.

Померла Теодозія Бриж у віці 70 років — після травми ноги швид­ко розвинулося білокрів’я. 1999 року їхній спільний з чоловіком пам’ятник Юрію Котермаку у Дро­гобичі Євген відкривав вже без неї…

«У 2001 році я стала наглядач­кою у Музеї майстерні Теодозії Бриж, — розповідає Леся Безніско. — А 2003-го Євген Іванович запро­понував мені вийти за нього заміж. І я пішла. Бо це був чоловік з вели­кої літери. Я вдячна Теодозії Бриж, що ця жінка впустила мене у своє життя. Я прожила з її чоловіком дванадцять щасливих років…».

Схожі новини