Сьогодні – Трійці. Освячені польові квіти — оберіг від лиха та хвороб
7 червня – Зелені свята
7 червня -день Святої Трійці. Це одне з найшанованіших, найкрасивіших і найулюбленіших свят в Україні після Різдва та Великодня. Свято Трійці нерозривно пов’язане з Великоднем. А це означає, що нема сталої дати. Щорічно воно відзначається у неділю, на 50-ий день після Світлого Христового Воскресіння. Оскільки Великдень у 2020 році відзначали 19 квітня, то у Святої Трійці дата святкування припала на неділю, 7 червня.
Згідно з християнськими уявленнями, Трійця — це три обличчя Бога: Бог-Отець, Бог-Син, Бог-Дух Святий. За однією з легенд, саме на Трійцю Бог створив землю та прикрасив її зеленню. А нині зеленими гілками та квітами прикрашають храми. Люди освячують букети польових квітів і приносять їх додому як обереги від різних лих та хвороб.
За іншою легендою, Христос, апостоли Петро та Павло, йдучи дорогою, присіли під зеленою кроною дерева, а тому й триденне свято; а дехто стверджував, що Христос, в’їжджаючи до Єрусалима на ослику, обрав собі шлях не по панських килимах, а по бідняцькому зеленому гіллі.
В основу свята закладено культ дерев та рослинності. У давнину Зелені свята починалися ще у п’ятницю. Господині ретельно прибирали оселі і навіть казали, що сама Матір Божа перевіряє, чи чисто в хаті. Жінки до сходу сонця йшли до лісу, щоб назбирати лікарських трав. Вважали, що таке зілля має бути особливо цілющим. У цей день збирали також і росу, якою лікували хворі очі.
Напередодні зеленої неділі, у суботу, сільські ґазди прикрашають подвір’я та господарські будівлі зеленими гілками липи. Липою прикрашають під’їзди, сходові майданчики, помешкання і міські жителі. Липою замаюють і сільський та міський транспорт.
Церква неодноразово зверталася до своїх парафіян з проханням не нищити дерев. Бо ж за два дні той «май» знімають і викидають у смітник.
У переддень Зелених свят помешкання прикрашають не лише липою, а й очеретом. Зелені довжелезні листки цього зілля, яке у народі називають шуваром, — символ Зелених свят. Хтось кидає шувар на підлогу, дехто ставить у високу вазу на підлозі, або, не розв’язуючи оберемка, залишає у куточку, як Дідуха на Різдво.
На Зелені свята, як і на Великдень, провідують могили померлих родичів. За дохристиянським віруванням, на Зелені свята мерці вдруге (після Великодня) виходять на світ із землі. На кладовищі правлять панахиду.
Трійця завжди вважалася дівочим святом. Вони плетуть вінки, опускаючи їх у річку для ворожіння. Потім йшли в ліс гуляти. До цього дня пекли коровай і роздавали його в лісі незаміжнім дівчатам. Ці шматочки сушили і берегли до весілля, замішуючи потім сухарі в тісто для весільного короваю. Вважали, що вони принесуть їм у нову сім’ю благополуччя і любов. Потім під берізкою організовували пікнік — святкову трапезу.
Другий день свята називається Клечальним понеділком. Після Служби священники йшли на поля читати молитви з проханням до Бога благословення на майбутній урожай. На третій, Богодухів день, хлопці вибирали собі наречених. Дівчата «водили тополю», в ролі якої була незаміжня дівчина — перша красуня на селі. Її наряджали вінками, стрічками, гілками та водили по дворах. Зустріти Тополю вважалося до великої удачі. У цей день в колодязях освячували воду.