Передплата 2024 ВЗ

Удвічі швидший за «Конкорд»

У США розробляють проєкт нового надзвукового пасажирського літака, швидкість якого 4800 км на годину!

Легендарний суперзвуковий лайнер “Конкорд” літав над Атлантикою понад чверть століття... У NASA готують йому заміну. Фото dw.com
Легендарний суперзвуковий лайнер “Конкорд” літав над Атлантикою понад чверть століття... У NASA готують йому заміну. Фото dw.com

NASA (Національна аерокосмічна агенція США) замовила компаніям Boeing і Northrop Grumman розроблення детальних планів будівництва надзвукового пасажирського літака. За задумом, новий лайнер зможе літати зі швидкістю аж до 4 «махів» (тобто в чотири рази швидше від звуку), — а це приблизно 4800 кілометрів на годину.

Останнім комерційним пасажирським літаком, який літав із надзвуко­вою швидкістю, був легендар­ний британсько-французький «Конкорд» (Concorde). У 1976−2003 роках ці повітряні красе­ні з характерною «зовнішністю» працювали переважно на транс-атлантичних маршрутах, літаю­чи з Лондона й Парижа до Нью-Йорка й Вашингтона.

Трансатлантичний пере­літ «Конкордом» тривав лише близько 3,5 години, тому, по­при високу вартість квитків, по­пит на такі розкішні авіаподорожі був. І все ж через величезні екс­плуатаційні витрати (зокрема, гі­гантські витрати пального) було прийнято рішення польоти «Кон­кордів» припинити.

Звісно, на рішення про при­пинення експлуатації «Кон­кордів» мала вплив і жахлива катастрофа одного з таких лі­таків, що сталася 25 липня 2000 року в Парижі. Тоді надзвуко­вий авіалайнер Aérospatiale-BAC Concorde 101 авіакомпанії Air France виконував чартерний рейс за маршрутом Париж — Нью-Йорк. Під час розгону зліт­но-посадковою смугою у літа­ка спалахнув один із двигунів. Зупинити лайнер, який уже на­брав високу швидкість, екіпаж уже не міг, тож підняв літак у по­вітря, сподіваючись здійснити вимушену посадку. Але через дві хвилини після зльоту «Кон­корд» упав на будівлю готелю, розташованого за 4 км від лето­вища… У тій авіакатастрофі за­гинули 100 пасажирів, 9 членів екіпажу й 4 особи на землі.

Як встановило слідство, під час розбігу на швидкості 280 км/год лайнер наїхав на металевий ула­мок від літака DC-10, внаслідок чого шина одного з коліс на лі­вій стійці шасі тріснула. Фраг­мент шини, що вдарив у крило літака, спричинив витік пально­го. Інший фрагмент шини пере­бив електропровід і спричинив коротке замикання. Пальне, що витікало з бака, спалахнуло від іскри й спричинило спрацюван­ня пожежної сигналізації другого двигуна і його відключення екі­пажем. Згодом перший двигун «задихнувся» від гарячих газів і відключився…

Це була єдина катастрофа «Конкорда» за 27 років його екс­плуатації. Після того, як «Конкор­ди» припинили польоти, жодна авіакомпанія світу не використо­вувала надзвукові літаки на ко­мерційних рейсах.

Але невдовзі, здається, це може змінитися. Як повідо­мив інтернет-сервіс Jalopnik, до ідеї надзвукових повітря­них перельотів повернула­ся NASA. За задумом, літаки, які прийдуть на зміну леген­дарним «Конкордам», будуть не лише удвічі швидшими за них, а й набагато менш шумни­ми. Це важливо, адже однією з причин, через які відмовилися від використання «Конкордів», було ревіння їх потужних дви­гунів.

Як вважають у NASA, у світі нині є близько 50 авіаційних маршру­тів, на яких комерційне викорис­тання надзвукових пасажирських лайнерів може бути економічно виправданим. Через чинні сьо­годні обмеження на надзвукові польоти пасажирських лайнерів над сушею (зокрема, через силь­ний шум від таких літаків), у NASA роблять ставку на трансокеанські маршрути, що пролягають голов­но над Атлантичним і Тихим океа-нами.

Схожі новини