Передплата 2024 «Добра кухня»

«Іноді учні пишуть контрольні … у підвалі»

Як організувати навчання у школах під час затяжних тривог?

5 навчальних закладів Львівської громади мають сучасні укриття завдяки міському конкурсу " Безпечна школа". Фото ЛМР
5 навчальних закладів Львівської громади мають сучасні укриття завдяки міському конкурсу " Безпечна школа". Фото ЛМР

Президент Володимир Зеленський дав доручення розробити рішення, щоб тривалі повітряні тривоги через зліт російських МіГів «не паралізували життя країни на години». Раніше росіяни відпрацьовували переважно зліт та посадку МіГів, і тривоги через це лунали відносно недовго. Тепер російські пілоти відпрацьовують дозаправляння в повітрі і через це час перебування МіГа у повітрі зростає…

У той час у школах, на батьківських зборах, заговорили про те, що через затяжні тривоги, треба організувати навчання дітей в укриттях. Щоправда, як реалізувати цю ідею на практиці, наразі невідомо. Якщо в одному укритті одночасно перебуває вісімсот дітей, то як там можна проводити, наприклад, урок математики, чи української мови? Чи почують діти вчителя?

Пані Оксана викладає англійську в одній із львівських шкіл, де навчається понад 1500 дітей. Через те, що таку кількість дітей не можуть одночасно сховати в укритті, частина учнів навчається дистанційно.

— У підвалі у нас є парти, інколи діти пишуть там контрольні, — каже пані Оксана. — Щоб ви розуміли, це мінімум — вісімнадцять класів, тобто близько 600 дітей в одному приміщенні. Вчителі, які викладають в 11-х класах мусять викручуватися. Іноді за одну тривогу учні пишуть контрольні з біології, хімії, математики… Потрібні оцінки за місяць, чим тематичні закривати?

Я, наприклад, дітям кажу, щоб повторили ті, чи інші слова, виконали вправи. Організувати повноцінне навчання під час затяжних тривог у великій школі - проблематично. Неможливо укриття поділити на секції. Дошки немає… У таких умовах неможливо не те, що уроки проводити, не чути, що вчитель горить. Навіть не чути, коли батьки дзвонять… Батькам дозволили (за заявою) забирати дітей під час тривог, якщо уроки вже закінчились.

На сьогодні навчальний процес у школі виглядає, як повна самоосвіта. Велика школа — великі проблеми, а зараз — грандіозні проблеми. Діти — «нульові». Якби не репетитори, то … кінець освіті! Відпрацьовувати пропущені заняття у позаурочний час нереально.

Знайома вчителька з Хмельницького розповідала, що у них в підвалі є і Інтернет, і мультимедійна дошка. Якось ми сиділи в підвалі чотири години. Можна дітям роздати листки паперу і провести тест. А що робити ще три години? Не може бути урок англійської стільки часу. А залишати дітей в кабінетах під час тривог — небезпечно.

У невеликих школах, де навчається, наприклад, близько 500 дітей, організувати навчання в укритті простіше.

Директорка львівського ліцею № 52 з поглибленим вивченням математики Світлана Матис каже:

— Будівля збудована у 1856 році. Особливість нашого укриття у тому, що воно складається з невеличких кімнат. У кожній кімнаті поміщається клас дітей. Тому є фізична можливість далі продовжувати уроки, — каже директорка. — Після сигналу тривоги ми усі чемно спускаємося вниз. Діти знають, де мають сідати, хоча приміщення незакріплені за окремим класом. Освітлення є, парти є. Кожна кімната має віконечко, куди є доступ свіжого повітря. Один клас іншому не заважає.

І тому дуже маленький відсоток батьків забирають дітей впродовж тих двох-трьох годин. Батьки знають, що навчальний процес далі відбувається. У початковій школі діти мають парти, стільці, і навіть дошки. Звісно, якщо в укритті вісімсот дітей, втримати їхню увагу важко. Навіть не знаю, як у такому випадку організувати навчання.

— Чи пишуть ваші діти в укритті самостійні, чи контрольні роботи?

— Ми з вчителями ухвалили таке рішення, коли діти спускаються в укриття, то про контрольні навіть мова не може йти. Менше письмових робіт, більше спілкування. Хоча можливість писати також є, бо парти в укритті є.

— Вчителі скаржаться, що рівень знань у дітей шкільного віку суттєво знижується. Ви теж це помічаєте?

— На рівні держави піднімається питання щодо освітніх втрат. Ця проблема дійсно існує. Можливо, вона найбільш гостро звучить на східних територіях України. Але багато чого залежить від директора, колективу, наскільки фахово вони зуміли організувати навчання.

Не раз бачу, навіть у коридорі, як діти одне одному щось доводять з математики, чи фізики. Сучасна молодь — обізнана, розумна. Захоплююсь ними, бо навіть у часі війни діти продовжують вчитися і показують чудові результати. Перемагають в олімпіадах.

Схожі новини