Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

«Насамперед треба забезпечити політичну незаангажованість правоохоронних органів і судів…»

Чого чекати нам від осінніх місцевих виборів

Літо у політиці вважають канікулярним сезоном. Але нинішньої України це не стосується. Влада і партії активно готуються до місцевих виборів, які відбудуться 25 жовтня. Хоча кампанія стартує на початку вересня, у регіонах уже розгортають виборчі штаби, шукають прохідних кандидатів, фінансові ресурси, проводять погано приховані піар-акції, розміщують у ЗМІ іміджеву інформацію. Водночас парламент з ініціативи Банкової коригує виборче законодавство… Про кампанію-2020 розмовляємо із провідним фахівцем з виборчих питань, народним депутатом кількох скликань Юрієм Ключковським.

— Пане Юрію, прогнозують, що прийдешні місцеві вибори будуть не менш гарячими, емоційними, ніж президентські і парламентські. На кону — влада в регіонах, за умов де­централізації вплив центру на неї буде меншим…

— Я не політолог. Попри це, роблю не­втішний висновок: у багатьох регіонах боротьбу за місце при владі ведуть між собою популісти і проросійські партії. Це найстрашніше сьогодні для України.

— Партія «Слуга народу» ставить своїм завданням повторити торішній політичний тріумф…

— А я не знаю, що являє собою партія «Слуга народу». Хоча вона, судячи з по­відомлень у пресі, розгортає свої штаби. Потужно розгортає їх і політсила Мед­ведчука. Але, на жаль, не бачу належ­ної політичної активності тих, хто вважає себе демократами. Тому у мене погані очікування від майбутніх виборів.

— Парламент з ініціативи «Слуги народу» проголосував за розширен­ня переліку населених пунктів, де ви­бори відбуватимуться за партійною, пропорційною системою. Якщо рані­ше ця норма поширювалася на міста, де проживає 90 тисяч громадян, то тепер планку хочуть опустити до 15 тисяч. Добре це чи погано?

— Скажіть: у нас є багато 15-ти­сячних міст, де представлені політич­ні сили? Такі міста обласного значення можна порахувати на пальцях — Мор­шин, Ладижин. Усі інші — це міста ра­йонного значення. А відтак політичні партії не реєструють там своїх органі­зацій. А якщо там нема осередків пар­тій, то хто висуватиме кандидатів? У Трускавець і Моршин їх делегувати­муть із Києва? Надмірна партизація місцевого самоврядування не є корис­ною. Вона шкодитиме під час виборчо­го процесу у регіонах.

— Проштовхують положення про те, що фінансувати місцеві вибори має місцева влада…

— Таке неможливо. Якщо це запро­вадять, вибори не відбудуться. Як сіль­ська рада з її скромним бюджетом ор­ганізує вибори? Звідки заплатить за друк бюлетенів, де візьме кошти на зарплату членам виборчих комісій? Тим більше після карантину, коли над­ходжень у її бюджет стало ще менше.

— Змінами до виборчого закону пропонують збільшити штрафи за незаконну агітацію. Прогресивна начебто новація…

— Так, посилюють адміністративну і кримінальну відповідальність за ви­борчі порушення. Але справа не у санк­ціях. Чимало суворих покарань було передбачено і раніше. А хто чув про їх застосування на практиці?

Не з того боку підходять до цієї проблеми. Насамперед треба було б забезпечити політичну незаанга­жованість правоохоронних органів і судів. Цього немає. Зокрема, наша поліція аж ніяк не виглядає політич­но нейтральною. Те саме стосується прокуратури, Державного бюро роз­слідувань. Всі гучні справи останніх місяців мають політичне забарвлен­ня. Виникає питання: а кого, з яких партій притягатимуть до відпові­дальності? Чи не буде вибіркового застосування санкцій? Комусь мож­на буде незаконно агітувати, а ко­мусь згадають про закон. Ось цього я найбільше боюся під час виборчої кампанії.

Схожі новини