Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

«В Україні є 167 комплексів автофіксації швидкості, у Польщі - 520»

Надмірна швидкість на дорогах — «вбивця номер один»

У серпні на автомобільних дорогах країни розпочнуть роботу ще 50 комплексів автоматичної фіксації правопорушень.
У серпні на автомобільних дорогах країни розпочнуть роботу ще 50 комплексів автоматичної фіксації правопорушень.

Більшість українців підтримує збільшення штрафів за перевищення швидкості, особливо — за великі рівні перевищення. Такі результати соціологічного дослідження, проведеного дослідницькою агенцією Info Sapiens у період з 6 до 15 червня 2023 року на замовлення Центру демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ).

Згідно з результатами дослідження, переважна більшість громадян вважає, що в Україні потрібно підвищувати штрафи за перевищення дозволеної швидкості руху. Чим більше перевищення швидкості, тим вища підтримка підвищення штрафів.

Позитивно відповіли на питання «Наскільки ви підтримуєте збільшення штрафів за перевищення швидкості руху на дорогах, якщо перевищення буде складати…»: 10 км/год і більше — 54% опитаних, 20 км/год і більше — 69%, 30 км/год і більше — 79%, 40 км/год і більше — 82%, 50 км/год і більше — 86%.

Наразі в Україні перевищення від 21 до 50 км/год карається штрафом 340 грн, а на понад 50 км/год — 1700 грн. Згідно з аналітичним дослідженням, проведеним ЦЕДЕМ раніше, щоб наблизитись до найкращих практик держав-членів ЄС у сфері відповідальності за порушення ПДР, Україні слід запровадити градацію санкцій за кожні 10 км/год, суттєво збільшити суму штрафів за високі рівні перевищення швидкості, й запровадити систему штрафних балів.

У Центрі демократії та верховенства права нагадують, що за офіційною статистикою Патрульної поліції, надмірна швидкість є головною причиною ДТП із загиблими та травмованими. У 2022 році вона стала офіційною причиною більшості смертельних ДТП, забравши життя 1633 людей (58% від усіх зареєстрованих загиблих), а ще 10 075 осіб зазнали поранень. Тож надмірна швидкість на дорогах лишається «вбивцею номер один» в Україні, значно випереджаючи інші офіційні причини.

Експерт з адвокації Кампанії «За безпечні дороги» Микола Ільчук каже:

— Що стосується камер автоматичної фіксації (камери, які автоматично фіксують швидкість без втручання людини). Станом на зараз в Україні є 167 комплексів автофіксації, а загальна протяжність доріг складає майже 170 тисяч кілометрів. За 2022 рік цими комплексами було винесено 2 мільйони штрафів за перевищення швидкості. Водночас в Польщі подібних комплексів автофіксації є 520. А загальна протяжність автодоріг складає близько 20 тисяч кілометрів. За 2022 рік ці системи винесли майже мільйон штрафів.

Виходить, що в Україні таких комплексів є приблизно один на одну тисячу кілометрів автодоріг. А в Польщі один — на близько сорок кілометрів доріг. Відповідно, цих комплексів є недостатньо. Їх повинно бути у рази більше. Кожен комплекс — це додаткові витрати, і країна у нас у рази більша. І обслуговувати їх набагато важче.

Інша проблема в тому, що штрафів є досить багато, як ви бачите в нас ці комплекси виносять вдвічі більше штрафів, ніж в Польщі, але система покарань є недосконалою. По-перше, це градація швидкості. Наша організація активно виступає за те, щоби розширити чинну градацію швидкості в Україні. Так, в провідних країнах Європи, у Польщі, Німеччині, Ірландії, притягують до відповідальності за перевищення швидкості орієнтовно кожні 10 кілометрів на годину. Тобто перевищення на 10 км, на 20, на 30, на 40 тощо.

В Україні є всього дві градації швидкості: перевищення більше, ніж на 20 км на год та більше, ніж на 50 км на год. Цього недостатньо, не відповідає обстановці, штраф є досить невисокий — 340 грн. Більше того, якщо перевищення зафіксовано камерою автофіксації, то можна сплатити усього 50% від штрафу. І таким чином — це мізерний штраф. У водіїв немає стимулу не порушувати правила систематично. Водій може порушувати швидкість безкінечну кількість раз, платити 170 грн і продовжувати їздити далі.

Наша організація пропагує застосування ширшої сітки градації, кожні 10 км на годину перевищення (10, 20, 30, 40 50, 60 км). Крім того, ми виступаємо за зниження порогу толерантності перевищення з 20 до 10 км за год. В Україні, якщо є перевищення до 20 км на годину, воно, на жаль, є безкарним, водії це знають. І продовжують їздити в межах населених пунктів з високою швидкістю, яка є дуже небезпечною.

Ми пропонуємо знизити цей поріг з 20 до 10 км. До речі, така практика була запозичена понад 10 років тому у сусідньої з нами країни на сході (не буду її називати). В інших країнах Європи такого порогу толерантності немає. Тому ми виступаємо за те, щоб цей поріг знизити, розширити сітку градації швидкості та збільшити штрафи.

Схожі новини