Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

Тиждень у черзі - мінус 400 євро на кожній вантажівці

На пункті пропуску Ягодин-Дорогуськ «колейки» сягають понад 50 кілометрів. Причина — зволікання працівників фітосанітарного і ветеринарного контролю Польщі

Фото з ФБ Мустафи Найєма
Фото з ФБ Мустафи Найєма

Українсько-польський кордон знову заблоковано. Цього разу проблема гостра і для українських, і для польських вантажних перевізників.

«Гаряча точка» — пункт пропуску Ягодин-Дорогуськ. Тут черги на перетин кордону сягають 45 — 50 кілометрів. Водії вантажівок живуть на узбіччях біля ПП, у жахливих умовах, без вигод, харчуючись тільки тим, що мають із собою. Вони сидять там по тижню і більше, втрачаючи свій дохід, втрачаючи взагалі сенс цієї роботи, бо при таких простоях вона не окуповується. У чергах виникають бійки, перевізники погрожують блокуванням траси. Від 5 вересня на Ягодині розпочався страйк перевізників…

Але зараз причина черг не у роботі митників чи прикордонників. Це — низька ефективність роботи польських служб фітосанітарного та ветеринарного контролю. На польській стороні цих працівників бракує, а відповідно вони пропускають мало вантажівок.

Від початку війни фітосанітарний і ветеринарний контроль з боку Польщі уповільнився в кілька разів

Ситуацію з чергами на кордоні постійно відстежує заступник міністра інфраструктури України Мустафа Найєм. За його інформацією, 4 вересня черга з вантажних автівок до пункту пропуску Ягодин становила 45 (!) кілометрів.

«Від початку повномасштабного вторгнення росії фітосанітарний і ветеринарний контроль на польському кордоні уповільнився в кілька разів, — пише Найєм у своїх соцмережах. — Наприклад, у ПП Дорогуськ у докризовий період польські фітосанітарні та ветеринарні служби приймали приблизно 80 вантажівок на добу. А ось показники за п’ять днів минулого тижня: 28 серпня — 12 транспортних засобів, 29 серпня — 20, 30 серпня — 25, 31 серпня — 19 транспортних засобів. І по інших пунктах пропуску ситуація аналогічна. Це не просто падіння швидкості роботи служб. Це катастрофа! … Рішення просте: збільшити на польській стороні кількість працівників фітосанітарних та ветеринарних служб».

Від 5 вересня на польському пункті пропуску Дорогуськ розпочався страйк. Польські перевізники приєднались до вимог українських колег щодо налагодження цілодобового фітосанітарного і ветеринарного контролю на польсько-українському кордоні. Крім того польські перевізники вимагали, щоб їхні порожні вантажівки виїжджали з України до Польщі поза чергою. Водії вантажівок перекрили трасу, щогодини пропускали по дві автівки — одну з товаром і одну порожню. Цього дня черга біля Ягодина стала ще довшою — вже 54 кілометри!

Мустафа Найєм наголосив на «подвійних стандартах» у підході до роботи польських і українських перевізників:

«Польський перевізник за 1−2 доби заїжджає до України і хоче поза чергою повертатись назад до Польщі. Аби якомога швидше завантажитись новим товаром і знову їхати до України. Але нам теж вкрай важливо, щоб і наші товари виїздили на продаж з України якомога швидше. Маємо експортувати свою продукцію. Наші перевізники повинні перетинати кордон у нормальні терміни. Бо коли вони чекають по 7−10 днів у черзі, то щодня втрачають приблизно 400 євро на кожній автівці. За тиждень у черзі перевізник втрачає не просто гроші, а й будь-який сенс працювати взагалі. І саме проблему багатоденного простою перевізників на в'їзді в Польщу має вирішити налагодження цілодобового фітосанітарного і ветеринарного контролю».

Моравецький приїхав — Моравецький все вирішить

Українські урядовці пояснили ситуацію з чергами на кордонах під час брифінгу в Українському Медіацентрі. Участь у брифінгу взяли міністр інфраструктури України Олександр Кубраков, в. о. голови Держмитслужби В`ячеслав Демченко, голова Держприкордонслужби Сергій Дейнеко та заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм.

Головний меседж брифінгу — робиться усе можливе, аби врегулювати ситуацію. Але головна причина у гальмуванні роботи з боку польських фітосанітарів і ветеринарів… Головну надію наші урядовці покладають на візит в Україну прем`єр-міністра Польщі Матеуша Моравецького. 9 вересня він здійснює візит до Києва.

Як розповів на брифінгу Олександр Кубраков, «загалом прикордонна інфраструктура і України, і Польщі не була готова до такої кількості перевезень, оскільки до війни 80% вантажів прямували через українські морські порти. Але через війну і блокаду портів усе це навантаження лягло на західний кордон України. Останні півроку над цим питанням працювали (розширювали пропускні пункти, додавали смуги, додавали людей)… Те саме було і у Польщі, де також розширювали штат працівників на ПП. Але служби фітосанітарного контролю, не такі оперативні. Зараз чую від польських колег-міністрів, що ця проблема буде вирішена якнайшвидше. Вони додадуть людей до фітосанітарного контролю, і це дозволить зменшити черги».

В`ячеслав Демченко: «Ми на постійному контакті з польськими колегами і щоразу обговорюємо питання прискорення перетину кордону. Зараз планується декілька пунктів пропуску, через які будуть виходити з України саме порожні вантажівки. Це зменшить чергу. Відбулася зустріч із працівниками фітосанітарних служб. Проблема в тому, що у працівників польських фітосанітарних і ветеринарних служб дуже низька як для Польщі зарплата — близько тисячі злотих на місяць».

Сергій Дейнеко: «Питання черг на кордоні перебуває у нас на постійному контролі. Про це постійно питає президент. Але зараз найбільш критична ситуація на кордоні з Польщею. Якщо раніше черги тут збиралися починаючи з четверга і до кінця тижня і зменшувалися практично до нуля у вівторок, то зараз черги є щодня. Залежно від пункту пропуску черги є від 300 до 800 транспортних засобів. Найбільш критична ситуація — на ПП Ягодин і зараз вона становить 2670 авто (це виключно вантажівки). Раніше ми в межах експерименту разом із нашими польськими колегами закрили ПП Ягодин для легкових авто, сподіваючись, що це дозволить збільшити пропускну спроможність вантажівок. Це зробили через те, що декілька місяців тому Україна стикнулася з паливною кризою і треба було швидко пропускати через кордон вантажівки з пальним. Сьогодні пальне на заправках вже є, але зараз новий виклик — Ягодин. І польські перевізники неодноразово зверталися до уряду Польщі з проханням збільшити кількість працівників фітосанітарної служби. Але зараз на польському боці - в ПП Дорогуськ - працюють лише три працівники, які залучаються до роботи і на автомобільному, і на залізничному пункті пропуску. Звичайно, це величезне навантаження. І в них дуже низька зарплата. Сподіваємося, що польська сторона зможе збільшити в рази кількість цих працівників.

Ще у липні ми виходили з ініціативою збільшити на українсько-польському кордоні кількість пунктів пропуску, або просто місць перетину кордону. На жаль, своєчасно цю ініціативу не підтримали. Але вчора отримав від свого польського колеги позитивну відповідь, що вони готові розпочати оформлення порожніх вантажівок у ПП Устилуг-Зосин. Це дозволить дещо розвантажити Ягодин. Ми пропонуємо ще два місця у Львівській області. Відповідний лист я сьогодні відправив на головного коменданта Республіки Польща. Сподіваюся, ці пропозиції будуть підтримані.

Через ситуацію на Ягодині станом на зараз недонадходження до бюджету України — близько 55−60 млн. гривень щодня. Коли ситуація може врегулюватися? Ми дуже сподіваємося на візит прем`єр-міністра Польщі Матеуша Моравецького. Вони теж створили свій кризовий штаб. Ми створили групу «Відкритий кордон». Сподіваємося, пан Моравецький приїхав з рішеннями, які будуть озвучені та підтримані на рівні двох прем`єр-міністрів. Якщо відповідні рішення будуть прийняті (підвищення зарплат, залучення додаткових працівників), думаю, два тижні все одно буде потрібно, щоб ця черга трохи розійшлася".

Мустафа Найєм: «Чому саме Ягодин? Тому що це 40% нашого експорту. Так було і до війни. На виїзд з України і наші, і польські прикордонні та митні служби працюють у межах 20 хвилин. А далі розпочинаються фітосанітарний і ветеринарний контроль. Це все в одній лінійці, і це перетворюється на жах. Ми напрацювали офіційний лист і відправили на польську сторону, де пропонуємо можливість сортування вантажів по групах товарів. Це спростить роботу для фітосанітарних служб. По-друге, ми пропонуємо не проводити фітосанітарний контроль для ріпака, бо це транзитні вантажі. Ріпак — 40% з усіх вантажів. Також пропонуємо на восьми ПП пропускати порожній транспорт. Сподіваємося, польська сторона пристане на це. Головне, що польські перевізники зараз підтримали всі наші вимоги і пропозиції. Вони хочуть того самого, що і ми, але з ними ніхто діалогу не веде. Найближчі два дні польські перевізники планують заблокувати ще два пункти пропуску…».

Схожі новини