Передплата 2024 ВЗ

Володимир Космина: «Туризм виконує функцію народної дипломатії»

У неділю, 27 вересня, Україна відзначає Всесвітній день туризму.

Щороку Львів збирає усе більше мандрівників з усього світу. Торік до Львова завітало 1,7 мільйона туристів. Цього року очікують 2 мільйони. У 2013 році було 1,6 мільйона, у 2012 — 1,4. Але через події на сході ми втратили туриста з Росії. Натомість отримали більше охочих приїхати до міста Лева на екскурсію з Центрально-Східної та Південної України. Експерти заговорили про такий термін, як «дипломатичний туризм». Його функції — змінювати стереотипи про “бандерівців”, “східняків”, і навіть допомагати долати війну на сході України. Про це та інші тонкощі сучасного туризму розповів «ВЗ» екскурсовод з багаторічним стажем Володимир Космина (на фото).

- Пане Володимире, туризм Львова — який він? Дехто каже, що показовий, демонстративний...

- Немає у нас показового туризму, все по-справжньому. Просто Львів має дві частини — стару, яка внесена у список ЮНЕСКО, та новий Львів, що зведений за часи Радянського Союзу (вул. Тернопільська, район заводу «Полярон» та інші). Деякі ліниві мандрівники замовляють екскурсії лише автобусом. Така екскурсія пролягає за межами малого оборонного кільця. Хто гуляє в центрі — бачить більше. Тому складається враження про показовий і непоказовий туризм. Хоча в кожній туристичній атракції таки є щось показове. Та це ніщо інше, як реклама.

- Які тенденції сучасного туризму?

- Зараз туризм - на переломному етапі. Через події на сході України туризм став примусово міграційним. До нас їде чимало біженців з півдня та сходу України. Здавна сфера має функцію народної дипломатії — екскурсії з пізнавальною метою. На Донбасі 80% людей не виїжджали за межі області. Вони нічого не знали про Західну Україну. Якби їхали на екскурсії, то б не вірили в стереотипи про бандерівців. У суспільстві виник розкол, одне одного не розуміють.

Я за те, щоб до нас їхали росіяни. Нехай на власні очі побачать наше життя, традиції і залишають тут гроші. Люди, які не подорожують, вірять у деякі речі, як в чисту монету. Вчили марксистсько-ленінську ідеологію, не можуть з неї вилізти. Якби росіяни сюди приїжджали частіше, то бачили б, що ми - мирний народ. Найгірша війна тоді, коли люди не спілкуються. Народна дипломатія має працювати над усуненням війни. Туризм — це не лише активний відпочинок, а й народна дипломатія, яка зближує людей і позбавляє від стереотипів.

- Що скажете про кінні карети у Львові? Останнім часом довкола цього бізнесу виник конфлікт. Є ініціатива активістів закрити цей вид туристичної атракції.

- Порадив би владі карети залишити в спокої, створити умови для нормальної роботи. Натомість я б забрав з площі Ринок транспортно-екскурсійні тури з аудіосупроводом. Бо завдяки їм туризм Львова став «фанерним»: включили касету, їдуть по місту, пасажир не все встиг побачити… Немає живого спілкування з гідом. Потім деякі мандрівники кусають лікті, що витратили гроші на такі тури і нічого не побачили. Маєш ліцензію на роботу — надавай туристичні послуги. Туризм не живе без спілкування гідів з мандрівниками. Екскурсійні групи по 40-60 осіб — мітинговий туризм.

Кінні карети — окраса Львова. Але тепер для них виділили «острівець», де розвертається тролейбус №13 (проспект Свободи). Щодня бачу, в яких умовах працюють коні. Проблеми є! Тварини не ходять нормально в туалет. Друге - де кучер бере воду, щоб напоїти тварин?

Львову потрібні атракціони, послуги катання на поні, кінні карети. Цим дуже захоплюються діти. Деякі навіть вибирають, хочуть, щоб везли білі коні...

- Чимало експертів бачать проблему в тому, що центр Львова перенаситився кафешками, ресторанами, які за ціновою політикою розраховані суто на туристів.

- Кафе у центрі все ж бракує. В існуючих закладах ціни «позагинали» до туристичних планок. Гіди майже не підвищували вартість екскурсій. Якщо раніше двогодинна екскурсія коштувала 50 гривень для однієї людини, то тепер — 60 грн. Кафе «сіли на нашу шию»: без туристів вони б давно закрилися. Туризм використовують для розвитку сфери ресторанного бізнесу. Попит породжує ціну, особливо в туристичному центрі. Туристи не хочуть їхати в ресторан на Сихів.

Не може бути восьмикратна націнка на пиво, шалена вартість кави… Чому подорожчали перші і другі страви, до яких входять овочі, вирощені на наших полях? Їх не за долари купили. Куди дивляться органи, які контролюють ціни?

- Яка ситуація із «чорними гідами»?

- Львівська міська рада відмінила видачу бейджів для гідів. Як можна тепер знати, легальний чи ні екскурсовод? Деякі гіди говорять туристам під час екскурсій перекручені історичні факти. Наприклад, вигадали легенду про сидячу статую Свободи. Так кажуть на скульптуру фінансової богині, яка розміщена на будинку колишньої кредитної спілки на проспекті Свободи.

Фото автора.

Схожі новини