Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

«Коли вдається відновити вишиванку, то є причетність до чогось великого і вічного»

У Львові відкриється Музей вишиванок приватної колекції Роксоляни Шимчук

Роксоляна Шимчук наважилась відкрити Музей вишиванок під час війни. Фото автора
Роксоляна Шимчук наважилась відкрити Музей вишиванок під час війни. Фото автора

Збором та відтворенням етнічного одягу колекціонерка та етнографиня Роксоляна Шимчук займається понад 30 років. Випускниця НУ «Львівська політехніка» за фахом — інженер-системотехнік. Але вишиванка назавжди увійшла в її життя і зробила справжнім митцем. Її колекція налічує декілька тисяч зразків одягу, прикрас, головних уборів та інших аксесуарів з різних куточків України.

Журналістка «ВЗ» побувала на виставці стародавніх українських строїв напередодні відкриття музею та поспілкувалась з власницею. Для всіх охочих музей відчинить свої двері з понеділка, 19 лютого, у Львові на вулиці Коперника, 17.

Вхід в Етно-галерею.
Вхід в Етно-галерею.

«Музей — це місточок етнографічної краси від минулих поколінь до нащадків»

Музей розташувався у підвальному приміщенні, яке спочатку осушили, відремонтували і встановили промисловий прилад для контролю температури та вологості повітря.

Роксоляна Шимчук відчиняє двері, вмикає світло… І тут я втратила дар мови. Частково бачила колекцію, однак уявити не могла, що вона настільки широко представлена.

У музеї експонати розділені по регіонах
У музеї експонати розділені по регіонах

Перш ніж зайти в глиб експозиції і роздивитись експонати, колекціонерка звертає увагу на стрімкі сходи, якими ми спускались.

«Я хотіла зробити пандус, але він, за планом, виходить дуже крутий. Тому шукаємо технічне рішення для монтажу електричного підйому-спуску. Зараз багато людей з інвалідністю, зокрема хлопців, які повернулися з війни. Важливо, щоби вони мали змогу відвідати наш музей», — каже пані Роксоляна.

Стрімкі сходи до музею
Стрімкі сходи до музею

— З одного боку — це велика перевага, що музей у підвальному приміщенні і захищений в час повітряних тривог. Бо ця колекція не на одне покоління розрахована. Ми — такий собі місточок, який перекидає етнографічну красу вишивки, її самобутність від минулих поколінь до нащадків".

Розлогий кошик «яєць Фаберже»

Всю колекцію вишиванок та автентичних речей приватної колекції Роксоляни Шимчук у музеї не змогли представити. Втім, найцінніші зразки розмістили тематично за регіонами: Гуцульщина, Покуття (городенківське, снятинське, коломийське), Буковина, Поділля, Львівщина, Волинь, Слобожанщина, Бойківщина, Подніпров'я та Лівобережна Україна, Полтавщина.

Кількості експонатів, зібраних за кілька десятиліть, власниця музею не називає. Адже колекція постійно розширюється
Кількості експонатів, зібраних за кілька десятиліть, власниця музею не називає. Адже колекція постійно розширюється

Точної кількості експонатів сама колекціонерка не називає. Збором етноколекції займається понад 30 років — зі студентських часів до сьогодні.

За задумом, у музеї експозиції будуть змінюватись, в окремій залі планують відкрити виставку автентичних дукачів. Власниця музею бідкається, що темпи монтування затягнулись, адже майстри з бригад, які починали працювати, — пішли до війська.

«Я вдячна своєму чоловікові, Мар’яну Шимчуку, за терплячість. Бо жінка має „бзік“, а він з тим мусить жити. Без нього музею б не було. Концепцію музею написав Віктор Романинець, архітектор зі світовим ім'ям, а от розробка, контроль та спілкування з майстрами, та навіть колір стін — заслуга чоловіка», — каже пані Роксоляна.

Після початку повномасштабного вторгнення дехто ховав чи вивозив експонати, а родина Шимчуків наважилась показати культурні надбання України.

«Колекціоную шедеври народної творчості, а тому вибір, що виставляти у постійну експозицію, був дуже важкий. То страшні муки. Колекція як дитина, не можу одне виставити, а інше лишити в скрині поза увагою. За кожну річ було б прикро. Згодом змирилась, що цілі розділи поки не виставляю: борщівську дитячу сорочку, колекцію буковинських наміток, — розповідає Роксоляна Шимчук. — Коли ми були на попередній локації (частина експозиції була представлена в Галереї у торговому центрі «Опера Пасаж». — Ред.), показала експозицію чоловікові. Він походив, подивився і каже: «Наче у Луврі всі яйця Фаберже в один кошик склали і сказали: «Люди, дивіться». Зараз мені каже, що кошик став розлогіший, але все одно Фаберже насипом.

Можна кожну сорочку, кожен стрій взяти у скляний тубус, підсвітити, і кожен буде мати вигляд як шедевр, буде гідний захоплення. Але тоді мені потрібні були б поверхи і поверхи".

Автентичний кептар, у якому виступав Олег Псюк з гурту Kalush Orchestra на Євробаченні-2022, представлений у музеї
Автентичний кептар, у якому виступав Олег Псюк з гурту Kalush Orchestra на Євробаченні-2022, представлений у музеї

Етнограф Роксоляна Шимчук зараз описує експозицію, сама начитує інформацію українською мовою для аудіогідів (планується озвучення чотирма мовами. — Ред.), які впроваджують завдяки фінансовій підтримці за Програмою конкурентоспроможної економіки України від американського фонду USAID.

— В інтерв'ю у 2020 році ви говорили про культурний занепад. Чи зараз, після повномасштабного вторгнення, спостерігається культурне відродження?

— У мене є знайомі, які говорили, що не розуміють мене з отою «моєю політикою», а з приходом повномасштабного вторгнення збагнули, чому я роками боролась проти російської попси і тотальної русифікації. Якби не війна, ми б десятиліттями переконували українців у тому, що московія зовсім не «старший брат», що це держава, яка століттями нищить все українське: мову, культуру, етнографічну спадщину, будь-яку згадку про Україну. Але у багатьох, на жаль, навіть бомби не витіснили поняття «какая разніца».

— Чи прогнозуєте, що «шукати Україну» прийдуть сюди, в музей?

— Так. Я ще на минулій локації бачила багатьох «переосмислених» людей. Прийшла одна жінка з Тернополя і довго ходила, розглядала експозицію. А потім каже: «До сьогодні українська вишивка для мене — це було щось смішне». А жінка із Запоріжжя вийшла заплакана з експозиції.

Ми формуємо цей потік любові до України, нашої гідності та відваги. Кожен на своєму місці робить це маленькими кроками. І якщо музей стане горнятком води у величезному морі спротиву, вже буду пишатись.

— Чи буде музей прибутковим?

— Ні, музей зареєстрований як неприбуткова організація. Ми дуже багато вклали у нього грошей без сподівання їх повернути, бо музей — це не про гроші. Я вже не кажу про кошти, вкладені в саму колекцію!

Однак пожертви на музей будуть. Ми маємо досвід і бачимо, що то, коли все вільно, без оплати, не так цінується. Хоча ми практикували і будемо впроваджувати вільний вхід для соціальних груп, для військових, їхніх родин.

Крім того, ми беремо участь в започаткованому проєкті «Життя, що чекає вдома». Плануємо поїхати у громади Львівщини. Вже були у Сколе, там одягали в український стрій родини військових, що зараз на фронті. Фотографували їх, а жінки та діти висилали знимки своїм захисникам. Це дуже важливий соціальний проєкт, адже багато жінок емоційно закриваються, а тут ми мали змогу витягнути їх на спілкування, на своєрідну психотерапію.

— Як і які речі потрапляють до вас у колекцію?

— До мене потрапляло багато речей у дуже поганому стані… Часом думаю: «Лише така немудра, як я, могла взяти ту „шматку“ й ще й віддати за неї гроші». Коли вдається відновити шедевр, відреставрувати і довести до експозиційного стану, то відчуваю причетність до чогось великого і вічного. Ти врятувала сорочку з того світу, і кожну таку вишиванку пам’ятаєш…

Мені щастить по життю. І часом думаю, може, мене оберігають ті, хто ночами вишивав ті сорочки.

— Пригадую, ви «полювали» за вінком зі сцени весілля у фільмі «Довбуш». Чи вдалося поповнити колекцію?

— Це довга історія. Мене не приваблювали інші реквізити, бо в колекції є топірці оригінальні, череси, а от вінок я дуже хотіла.

З режисером фільму «Довбуш» Олесем Саніним хоч і знайома, але не дуже близько. Через свого товариша Сашка Лірника мені вдалося побудувати ланцюжок знайомства аж до костюмерів стрічки. Одна з них була підписана на мою сторінку в соціальних мережах і стежила за моєю діяльністю. Тому погодилися віддати вінок у колекцію, частина коштів пішла як донат на військо. Деякі аксесуари з фільму виставляли на аукціони зі збору коштів на ЗСУ. Так склалось, що ці речі придбали мої друзі, тож можемо організувати виставку експонатів з фільму «Довбуш».

У музеї нещодавно з’явився новий експонат – вінок зі сцени весілля у фільмі «Довбуш»
У музеї нещодавно з’явився новий експонат – вінок зі сцени весілля у фільмі «Довбуш»

— Як щодо оцифрування експозиції? Чи є це у планах?

— До мене звернулось видавництво «Майстер книг», аби на основі моєї колекції зробити чотири альбоми про одяг чотирьох регіонів України: Гуцульщини, Покуття, Західного Поділля, Буковини. Ці експонати сфотографував талановитий Андрій Кісь. Далі етап макетування і, сподіваюсь, за рік часу ця книга вийде друком. Це перший крок до оцифрування колекції, далі у планах — зробити сайт.

Відвідати музей може кожен охочий вже з понеділка, 19 лютого. Втім, якщо вас цікавить етноодяг, то виділяйте достатньо часу, щоб оглянути експозицію та піднятись наверх в Галерею, аби вже там віднайти та приміряти відтворені сучасними майстрами сорочки столітньої давнини.

Відтворені сучасними майстрами сорочки столітньої давнини.
Відтворені сучасними майстрами сорочки столітньої давнини.

Схожі новини