Передплата 2024 «Добрий господар»

«Ціни на бензин шокують. А курс не шокує?»

Якщо за таких стрибків долара держава почне штучно обмежувати ціни, бензин стане дефіцитом

Щодня бензин на кілька копійок дорожчий. Ціни на пальне ростуть так само стрімко, як і ціни на валюту. Вартість літра 95-го бензину перевищила 14 гривень за літр, а з дизельним пальним взагалі незрозуміла ситуація — на заправках кількох мереж його почали продавати лише за безготівковим розрахунком. Тобто розрахуватись карткою можна, готівкою — ні... Антимонопольний комітет переконує: ціни на пальне завищені на понад гривню. Відтак найбільшим мережам рекомендували у десятиденний термін встановити ціни “на рівні, який існував би за умов значної конкуренції на ринку”. Та чи можна очікувати, що бензин в Україні подешевшає?

“Вартість пального напряму залежить від курсу долара. Коли Антимонопольний комітет заявляє, що рекомендує знизити ціни на гривню, то я б рекомендував їм купити собі калькулятор. Я б навіть навчив їх натискати кнопки, бо так виглядає, що вони ним не користуються, — каже президент “Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів” Леонід Косянчук. — Якщо у січні маржинальна різниця (різниця між закупівельною ціною і ціною продажу) була більш як 1400 гривень на тонні бензину, на сьогодні — 47 гривень. Тобто мусимо докладати ще близько 100 доларів з власної кишені, аби утримувати мережу. Адже на одній АЗС працює 10-12 осіб, яким треба платити зар­плату, платити за світло. А ще треба сплатити збори за викиди тощо. Ми не покриваємо свої видатки. Нині середня ціна на бензин 13,8 гривні за літр. Така ціна збиткова для мереж — але й для споживачів. Вона майже на 3,5 гривні перевищує купівельну спроможність людей. Тому продажі пального падають”.

У прес-службі мережі АЗК «ОККО» також кажуть — попит на пальне дещо впав. “Операторам на ринку набагато вигідніше працювати в умовах стабільних цін і стабільного попиту. Але, на жаль, зараз в ціноутворенні домінують чинники, на які ми не маємо впливу. Мережа «ОККО» закуповує пальне лише за кордоном, тому залежність цін від валютного курсу у нас надзвичайно висока. По-перше, закупівля імпортних нафтопродуктів здійснюється в іноземній валюті. По-друге, ставки акцизного збору на нафтопродукти в Україні прив’язані до євро”, — пояснюють у прес-службі «ОККО».

Страшилки про те, що Росія може перестати постачати пальне в Україну, а тому утвориться дефіцит, оператори заперечують. “Перевага українського ринку пального в тому, що він дуже диверсифікований і висококонкурентний. І навіть якщо з нього зникне, наприклад, російський ресурс, його буде компенсовано за рахунок імпорту з інших напрямків — Білорусі, Литви, Польщі, та за рахунок морських партій”, — кажуть в “Окко”.

“Частка російських нафтопродуктів на нашому ринку незначна. Торік була 20%, а цього року скоротилась до 5%. Тут відіграв основну роль не політичний чинник, а економічний — постачати пальне з інших країн вигідніше, — каже директор консалтингової агенції “А-95” Сергій Куюн. — Щодо цін на пальне, то вони не те що не завищені — вони не встигають за курсом десь на два тижні. Так, нинішні ціни на бензин шокують. А курс, який зростає щодня, хіба не шокує? З чого складається ціна на пальне на АЗС? 50% — це закупівельна ціна, яка у нас у валюті ( Україна імпортує 80% нафти та нафтопродуктів). Далі 30% — акциз, який у нас у євро. На цю суму, закупівельна ціна плюс акциз, рахують 20% ПДВ. Тобто 90% ціни на бензин — саме валютна складова. Постачальники, чи то бензину, чи то будь-якого іншого продукту, усі ризики закладають в ціну. Наприклад, ви закупили джинси за

30 доларів, долар подорожчав, ви підняли ціну. Але якщо ви знаєте, що долар може подорожчати, а ціну вам підняти не дозволять, то чи будете ви ввозити ці джинси? Так і з пальним. Якщо зараз АМКУ чи будь-яке інше відомство почне регулювати ціни — бензин просто перестануть закуповувати. Запаси і так серйозно вичерпані. Замість займатись цінами, які ринок і так регулює, краще б аналізували свої ж закони. Візьмемо, наприклад, антикризовий закон. Відповідно до нього, акциз на дизель з 1 квітня зріс майже на 50 євро. Це приблизно 70-80 копійок на літрі. Коли вичерпаються запаси, ввезені до 1 квітня, то дизель буде коштувати майже як 95-й бензин. А йде посівна”.

На регулювання та обмеження скаржиться і Леонід Косянчук. Щоправда, його більше хвилюють обмеження на валютному ринку. “Для того, аби купити валюту, ми маємо зарахувати кошти на рахунок. Вони там мали полежати п’ять днів, а на ділі виходило і до 10, поки на них купили валюту. Тепер цей термін трохи скоротили, але розрив все одно є. Найгірше, що ми ніколи не знаємо, коли, за яким курсом та скільки валюти зможемо придбати. А імпорт нафтопродуктів відбувається виключно за передоплату, — каже Леонід Косянчук. — Однак розуміємо, що не можемо допустити дефіциту пального в Україні. Адже пальне — це не лише приватні поїздки. Це ще й постачання продуктів. Врешті-решт, для Збройних сил також потрібне пальне. Тому наразі йдеться не про прибутки, а про мінімалізацію збитків від імпорту та продажу бензину. Ситуація складна, але її треба перетерпіти”.

Зрештою, ринок пального — не єдиний, який зіткнувся з проблемами через зростання курсу (у середу на міжбанку він сягнув 12,15-12,45 гривні за долар). Як розповіли “ВЗ” в Асоціації постачальників торговельних мереж, частина компаній, які займаються постачанням імпортних товарів, призупиняють роботу, бо працювати в таких умовах неможливо. Тому вже за тиждень-два на ринку може виникнути дефіцит імпортних товарів.

Схожі новини