Передплата 2024 «Добре здоров’я»

«До нас у ремонт приносили взуття французького бренду Berluti за 5 тисяч євро»

Майстер з ремонту взуття Іван Кравченко розповідає про нюанси професії і радить, як доглядати за взуттям та сумками

Іван Кравченко каже, щоб виглядати чисто та охайно не потрібно великих вкладень.
Іван Кравченко каже, щоб виглядати чисто та охайно не потрібно великих вкладень.

Іван Кравченко — уродженець Одещини, відкрив у Києві майстерню із ремонту взуття. Як він реставрує взуття, я побачила на його сторінці в Instagram. І це направду захоплююче враження! Майстер разом з командою реставрує не лише брендове взуття, вартість якого сягає і 5 тисяч євро, але й брендові сумки. Вінтажну сумку Gucci Bamboo 1947, якій понад 50 років, відмовилася реставрувати навіть компанія Gucci, побоялися, що сумка не витримає SPA- процедур. Пан Іван взявся за реставрацію і повернув цей витвір мистецтва до життя!

Сумка Gucci Bamboo 1947, як витвір мистецтва
Сумка Gucci Bamboo 1947, як витвір мистецтва

Про нюанси роботи кореспондент «ВЗ» поговорила з унікальним майстром, який займається реставрацією життя ось уже дев’ять років.

«Людина, яка купує дороге взуття, себе дуже любить»

— Який зробили висновок: українці вміють стежити за взуттям, чи недостатньо до нього уважні?

— Я починав з ремонту недорогого взуття, а зараз у нашу майстерню приносять брендові взуття і сумки. За дешевим взуттям люди менше стежать. А дороге взуття і сумки — мають кращий вигляд. І це логічно…

Людина купує дороге взуття, по-перше, коли є можливість, по-друге, коли себе дуже любить. Чим більше вона себе любить, тим краще ставиться до своїх речей. Утім, щоб виглядати охайно, не потрібно великих вкладень. А ходити в брудному взутті - себе не поважати.

— Було, що приносили брудне взуття?

— Це той випадок, коли людина і себе не поважає, і інших. Ми повертали таке взуття власнику. Воно мало дуже неприємний запах…

— Знаю, знайти якісного майстра з ремонту взуття вкрай важко. Це рідкісна професія.

— Коли ми починали, майстрів у Києві, які ремонтували брендове взуття, було десь з десять. Зараз значно більше. Раніше існувала думка, що чоботар — це «брудна» професія і молоді люди у цю сферу не йшли. Зараз ситуація змінилася. Багато молодих людей, які уміють щось робити, виходять на цей ринок. Швидко вчаться. І працюють якісно.

— А майстрів, які ремонтують сумки, взагалі одиниці. Я бачила відео, як ви чистите шопер Dior сухою піною. Як у домашніх умовах доглядати за сумками?

— Щоб пошити таку сумку, потрібно зробити на швейній машинці 1,5 млн стібків. У кожного з них є власна напруга. Якщо сумку намочити водою (потрапили, наприклад, під дощ), вона деформується і стає жорсткою. Тому використовуємо суху піну. У домашніх умовах ви цього не зробите, бо піногенератор коштує понад тисячу грн. Плюс піну до нього треба купити. У домашніх умовах текстильний шопер можна почистити ледве-ледве вологою ганчіркою — мікрофіброю. Чим дорожче виріб, тим вибагливіші матеріали з яких він зроблений.

Майстер чистить шопер Dior сухою піною
Майстер чистить шопер Dior сухою піною

Якщо сумка шкіряна чи з екошкіри, її також можна протерти вологою ганчіркою. Прибираєте залишки пилу тощо. Далі - потрібен бальзам. Він обов’язково має бути прозорим, не має містити у собі ніяких фарб, бо весь ваш одяг буде у цій фарбі. Бальзами є різні, їхня вартість — від 100 грн до 1000 грн.

— Бачила відео на вашій сторінці у соцмережах, як ви реставруєте сумку GucciBamboo 1947. Це — кропітка робота з пензликом…

— Цій сумці понад 50 років. Ця клієнтка колекціонує сумки. Сумка зроблена з делікатної шкіри каймана, бамбукова ручка. Нова сумка Gucci може коштувати дешевше, ніж ця. І вона буде лише дорожчати.

У кожного великого бренду є процедура SPA для своїх виробів. Цю сумку вони відмовилися брати на процедури, боялися, що вона їх не витримає. А ми даємо собі з цим раду. При цьому отримуємо масу задоволення від цієї роботи.

Завжди починаємо з оцінки пошкодження. Якщо це пошкодження глибоке, наша найперша задача, як у муляра-штукатура, вирівняти стіну: спеціальними засобами вирівняти шкіру у місцях пошкодження. У цієї сумки пошкодження були не дуже глибокі. Ми реставрували тріщини. Фарбували сумку тонким шаром. Бальзами, полірування… Лише після цього можемо повернути первинний вид та блиск шкіри.

У цій роботі ми мали п’ять етапів реставрації. Є роботи, у яких цих етапів може бути понад десять. Потрібно повернути, наприклад, текстуру шкіри. У кожної шкіри є свій малюнок. Наша задача цей малюнок повернути. У кожної шкіри є свій відтінок, добре, якщо відтінок один, а буває, що під різними кутами проявляються різні відтінки. Наприклад, декілька відтінків сірого… Щоб усі ці відтінки побачити, треба мати натренований зір. Це значно серйозніша робота, ніж думав на початках.

— Були випадки, що клієнт був незадоволений вашою роботою?

— Звісно, були, але не багато. Я люблю свою професію, тому це удар по самолюбству. У таких випадках ми з майстрами робимо висновки. Якщо у нас не вийшло зробити те, що планували, значить якась технологія вже не актуальна. Треба шукати виходи з цих ситуацій і закуповувати інші матеріали, іншу хімію.

Декілька років тому клієнт приніс у майстерню дві пари взуття у різних кольорах Loro piana (лоріки). На той момент вони коштували по тисячу доларів. Клієнт був не задоволений результатом… Я тоді навіть закурив, хоча тривалий час не палив… Працював у майстерні цілу ніч, але зміг привести їх до того стану, у якому вони до нас потрапили. Це була удача, а не якісь спеціальні знання… Пізніше я зрозумів, як працювати з такими дорогими виробами. Почав звертати увагу навіть не на колір взуття, а на відтінок.

Найдорожче взуття, яке приносили до нас у ремонт, — це французький бренд Berluti, 4,5- 5 тисяч євро за пару. Що цікаво, вони не виглядають дорого, не впадають у вічі… Виглядають максимально просто.

«Все моє зимове взуття — замшеве»

— Ви розповідали також про замшеві ChristianLouboutin, які коштували 20 тисяч грн, і які ви «повернули з того світу»…

— Зараз таке взуття коштує близько 30 тисяч грн. Не складно було його ремонтувати, бо таких робіт було зроблено на той час понад сорок. Ми роками працювали у майстерні без вихідних! За цей час тисячі пар пройшли через нас. Тому для нас уже немає екстраважкої роботи.

Важливо зберегти оригінальність тієї чи іншої пари. Якщо змінити колір, оригінальність буде втрачена. Ми в якийсь момент зрозуміли, що взуття після ремонту не має блищати (тобто воно не має виглядати так, що з ним щось робили). Має виглядати як взуття, яке пройшло свої кілометри… І при цьому виглядати свіжим.

На фарбування взуття потрібно 20 хвилин, наприклад, а на виведення відтінку — 4 години! Найскладніший відтінок — між сірим і блакитним. Дуже складні відтінки є у червоного кольору.

— В одному дописі ви розповідали, що на відміну від замші, гладку шкіру неможливо захистити від промокання…

— Так, це парадокс. Для замші існує гідрофобний захист, ним заливаєте замша, і можете виходити на вулицю у будь-яку погоду (вода вам не зашкодить). Треба витратити багато часу, щоб замша промокла. Гладка шкіра, навіть якщо відполірована воском, все одно пропускає через себе вологу. І якщо ви нанесете гідрофобним захист на гладку шкіру, він змиється водою, йому немає за що триматися. На замші він тримається за волокна. Якщо замшеве взуття правильно оброблене гідрофобним захистом, ви не промочите ноги. Все моє зимове взуття — замшеве. Я свідомо його купую, готую до сезону, і все. За зиму можу навіть його не чистити.

— Чи можна у домашніх умовах позбутися від солей на взутті?

— Солі бувають і на гладкій шкірі, і на замші. Найпростіша порада — це пар. Якщо потримаєте кілька секунд над паром замшеве взуття і будете розчісувати сольові рубці, то зможете трішки їх прибрати. Повноцінно їх прибрати можна лише у сервісах. З гладкою шкірою — важче. Ми використовуємо спеціальну хімію. Одна з найдорожчих робіт — виведення солей.

— Ви обираєте замшеве взуття. Яких брендів?

— Я не звертаю уваги на бренди, дивлюсь на те, якої якості замші. Але не можу пояснити словами, як саме обираю замшу. Торік я ходив по магазинах у торговому центрі, не дивився на бренди, дивився на сам виріб. Якщо мені сподобалась якість замші, підошва тощо, ту пару я і обрав.

Я люблю англійський стиль пошиття взуття. На жаль, не можу сьогодні одягати класику, бо у мене проблеми з ногою та спиною. Класичне взуття, на жаль, призводить до травми спини. Якщо у вас болять коліна і ноги, переходьте на кросівки на м’якій підошві.

Англійський стиль відрізняється своїми колодками. Вони не роблять заявку, дивіться, які ми елегантні. Вони роблять заявку на те, які ми важкі. У них дійсно пара взуття дуже важка — понад кілограм важить, а для взуття це багато. Комфортні кросівки можуть важити двісті грамів.

Мій улюблений бренд — Crockett & Jones, у них 120 років історії. Джеймс Бонд ходить у фільмі у їхньому взутті. Пара такого взуття коштує понад 1200 євро. Я спеціально ходив у кінотеатр, щоб подивитись на це взуття. На колодках ще є гравіювання — 007.

— Жінки часто ходять у вузькому взутті. Це має негативний вплив на ногу?

— Залежить від того, як довго у ньому ходите. Якщо ввечері зі своїм коханим пішли в театр на 2−3 години, нічого страшного не трапиться. При цьому зазвичай ходите у зручному взутті типу кросівок, навіть не в кедах. Кеди також не сильно корисні. Кросівки, у яких правильний підйом підошви, де ваша п’ятка знаходиться трішки вище ніж пальчики, вважаються найзручнішим взуттям, яке не призведе до деформації стопи. Якщо весь день у вузьких туфлях, мені шкода… Треба носити насамперед зручне взуття і отримувати від цього задоволення.

Схожі новини