Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

«Вчителі визнали, що порушили процедуру під час тестування»

На думку журналістки, яка є мамою 6-річного сина, тести для вступу у спеціалізовані школи - це «моральні тортури для дітей».

“Мого 6,5-річного Івасика не прийняли у школу. Спеціалізовану, з поглибленим вивченням англійської, - написала на своїй сторінці у “Фейсбуці” мама, львівська журналістка Вікторія Балицька. - Не пройшов «діагностики готовності до школи» - так називалося тестування чи співбесіда, чи як це правильно назвати? Іванко - хлопчик жвавий, добре розвинений, але він хвилювався. Ходить на малювання і малює чудові, як для дитини, картини. А на тестуванні не зміг намалювати людину, бо злякався. Як потім розповів батькові: «Я боявся, що їм не сподобається». Не зміг добрати означення до слова «сніг», сказав лише «білий». Як потім пояснив татові: «Я хотів сказати, що це крижана вода, але боявся, що мені не повірять»... Він ще не ходив до школи, а вона вже породила в його дитячій душі страх!”.

Цей пост у соцмережах спричинив ефект бомби. Сотні людей ділилися власним досвідом, як їхні діти-першачки здавали тести, коли йшли до школи чи гімназії. “Щось мені здається, що тепер вже і при вступі до школи треба блати мати, - пишуть користувачі соцмереж. - Дітей мають оцінювати психологи перед школою, але це треба робити в садку. У звичній для них обстановці. А не вести їх до незнайомих тіток та дядьків і очікувати, що дитина перед ними розкриється”. “У мене була така ж ситуація, - процитую ще один допис. - Нам після співбесіди нічого не залишалося, як подати документи до іншої школи. А перед першим вересня зателефонував директор і сказав, що звільнилося одне місце. Дві мої доньки — відмінниці. Менша закінчила цього року початкову школу з похвальним листом. Хоча школа спеціалізована і зовсім непросто у ній вчитися”.

Школа №2 розташована біля будинку, де живе родина Вікторії Балицької. У цей навчальний заклад ходить їхній старший син. “Чоловікові не змогли пояснити, чому його дитину не взяли у школу, - розповіла Вікторія. - Вчителька сказала щось на кшталт “Психолог щось там помітила не те”. І ще, “у нього дуже погано з малюнком!”. Чоловік запитав, що може бути поганого з малюнком маленької дитини? Чіткої відповіді не отримав”.

Психолог у садочку визнав Іванка цілком готовим до школи. Були і тести, і вихователька свої висновки робила. Пані Вікторія цим висновкам довіряє. Тому, коли дитина “провалила” іспит у школі, мама написала заяву і попросила дати письмову відповідь, чому її дитину не прийняли до школи. Завуч була здивована такою вимогою... “Ці тести - моральні тортури над дітьми, - веде далі мама. - Джерело розвитку комплексів та заниженої самооцінки. Дитина переживає і розуміє, що вона якась не така. У школу подали заяви 150 дітей, а місць є 120. Тобто 30 дітей, з великою ймовірністю, отримали психотравми».

В. о. начальника управління освіти Львівської міськради Зоряна Довганик каже, для зарахування до школи у першокласників не мають права перевіряти вміння читати, писати і рахувати, - оскільки всі ці речі передбачені для засвоєння дитиною у початковій школі. «Перевірка інтелектуальних здібностей та готовності дитини до систематичного навчання може проводитися лише у спеціалізованих школах, ліцеях і гімназіях, - зазначила чиновниця. - Спілкування має проходити за обов’язкової присутності батьків цієї дитини та практичного психолога, але не більше трьох осіб. Практичний психолог проводить дружню співбесіду із дитиною. Визначається рівень розумового розвитку дитини, здатність сприймати і вивчати ті предмети, які є спеціалізованими у цій школі. Як правило, йдеться про іноземні мови. Також розглядається фізична готовність дитини, про яку говорить медичний представник: розвиток у дитини уяви, мислення, мовлення і особиста готовність, - наскільки дитина активна, ініціативна, вміє лагодити з дорослими і однолітками».

Після співбесіди комісія у п’ятиденний термін має дати відповідь батькам, зарахували дитину до школи чи ні. Якщо у школі відмовили у праві вчитися, батьки мають право подати апеляцію і звернутися до районного управління освіти. Далі у навчальному закладі знову розглядатимуть результати конкурсної співбесіди, після чого буде прийнято остаточне рішення. Як зазначила Зоряна Довганик, у середньому на одне місце у спеціалізованих школах, ліцеях та гімназіях Львова претендують 2-3 першокласники.

Разом із цим чиновниця наголосила: «Ми неодноразово зверталися до Міністерства освіти та науки з проханням відмінити конкурсні випробовування для першокласників, оскільки це додаткове психологічне навантаження на дитину. Такі зміни «копійчані», а у новому законі про освіту взагалі не передбачено створення спеціалізованих шкіл. Як наслідок, дитина буде іти до початкової школи за місцем проживання. Проте нині, відповідно до інструкції, затвердженої міністерством, у спеціалізовані школи, гімназії та ліцей дітей приймають на конкурсній основі».

Психологи упевнені, що вступні тести до спецшкіл можуть відбити у дитини бажання вчитися. «Вони для дітей створюють дуже великий стрес. Дитина іде відповідати, знає відповідь на запитання, а на неї дивляться троє, а то й більше дорослих людей. Створюють таку ситуацію, коли малеча губиться», — стверджує дитячий психолог Уляна Бонцьо.

Вчитель музики Марія Пилипчак (з 35-річним досвідом роботи) каже, ніколи не тестувала дітей при вступі (вчить дітей співати у фольклорному ансамблі). “Усі ці діагностики — пережиток радянського мислення. Де ті діагности, які сказали Ейнштейну, що він тупий? Де ті, хто сказали Верді, що у нього по два слони на кожному вусі? Хтось знає їхні прізвища? Слух є у всіх, просто в одних на поверхні і швидко піддається розвитку, а в інших глибше закопаний. Я беру охочих навчатися співу. Приходять діти, часом зовсім зі слабкими даними. Але дуже хочуть співати. Єдине, що прискорює розвиток, — сприятлива атмосфера, любов до дітей і високий професіоналізм вчителя”.

Я зателефонувала у СШ №2, аби довідатися думку вчителів цієї школи, наскільки професійні їхні тести. Знаю, що Іванка запитували, як правильно переходити вулицю. А дитина знає, як правильно переходити дорогу... У приймальній мені сказали, що усе керівництво — на апеляції, потім — на нараді. Я залишила свій мобільний, але мені так ніхто і не зателефонував... Натомість Вікторія Балицька розповіла, що вони таки пішли на апеляцію. Під час тестів була присутня в. о. начальника управління освіти ЛМР Зоряна Довганик. Вчителі визнали, що вони порушили процедуру під час тестування. “Згідно із законом, під час завдань у спецшколі мають бути присутні батьки. Батька на малюванні не було, - розповіла мама. - А це порушення. Також на одному з етапів батько чув, що дитина відповіла на два запитання з трьох, а у протокол внесли лише одну відповідь. Ми дві години це доводили. Але сина таки зарахували до школи”.

Схожі новини