Передплата 2024 «Добра кухня»

Українці бояться витрачати гроші

Люди купують товари тривалого зберігання. Відмовляють собі у солодощах та косметиці

Від початку року вкладники забрали з українських банків понад 110 мільярдів гривень. Це — майже третина річного бюджету країни. Здавалося б, якщо люди мають на руках таку колосальну суму готівки, торгівля має суттєво пожвавитись. Але де там. Українці не поспішають витрачати гроші. За січень-вересень оборот роздрібної торгівлі впав на 5,3% порівняно з таким самим періодом минулого року. Звичайно, статистику псують Донецька та Луганська області, де торгівля практично паралізована. Але навіть у спокійній і заможній столиці торгівля впала на 5,1%. І це при тому, що ціни цього року суттєво зросли.

У ресторанах люди також стали витрачати менше — у ресторанному господарстві обороти впали на 10,1%. Навіть інтернет-магазини, які за останні два-три роки збільшували продажі мало не в геометричній прогресії, кажуть, що обороти падають.

“Від початку року інфляція сягнула 17%. Це означає, що для того, аби купити той самий набір продуктів, треба витратити на 17% більше грошей, — каже експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Олександр Жолудь. — Щодо грошей, які люди вивели з банків, то лише невелика їх частина потрапить на товарний ринок. Вкладники виводять гроші з банків, оскільки не довіряють банківській системі. Як тільки народ упевниться, що банкам нічого не загрожує, ці гроші повернуть на депозити. Доки впевненості у стабільності банківської системи не буде, люди продовжуватимуть виводити кошти з банків. Основна частина цих коштів йде на придбання валюти, а не на придбання товарів”.

Продавці кажуть: те, що у людей стало менше грошей, відбивається на продажах. Особливо впало бажання купувати імпортне. Не стільки через патріотичні почуття, скільки через суттєве подорожчання імпортних продуктів. “Ціни виросли, бо риба у нас майже імпортна, долар — виріс, а зарплати в людей лишились ті самі. Тому ті, хто брав лосось чи масляну, беруть тунець, горбушу чи хек. Ті, хто брав дешеву рибу, тепер не беруть ніякої. Ми уже перестали замовляти свіжу рибу, бо не встигаємо продати. Беремо тільки морожену, — каже пані Оксана, яка торгує на Краківському.

У крамниці “Кава, чай” продавець також зазначає — навіть кавомани почали економити. “Ви не уявляєте, наскільки людині, яка звикла пити добру каву, важко перейти на щось гірше. Я тут працюю вже понад десять років, знаю смаки клієнтів. Але навіть люди, які розбираються в каві, роблять купажі уже не за вмістом кофеїну та запахом, а за ціною. Беруть трошки дорожчої кави, трошки дешевшої і мелють разом”, — каже продавець. Воно й не дивно, адже 100 грамів найпростішої індійської арабіки — 20 гривень (торік вона була по 16 грн.). А є сорти й по 35-40 гривень. І це далеко не “еліта”.

Однак те, що обороти торгівлі падають, не означає, що люди стали менше їсти чи ходити як обідранці. Відповідно до дослідження компанії Kwendi Impact Studies, українці не знизили рівня споживання, але навчились оптимізувати витрати та почали змінювати принципи вибору товарів. Так, тепер покупці готові відвідувати кілька торгових точок для купівлі різних товарних категорій. Наприклад, за м’ясом, яйцями та молочними виробами йдуть не в супермаркет, а на ринок або в кіоск. За тими продуктами, які дешевші у супермаркеті, — йдуть туди. Народ більше орієнтується на акції, знижки тощо. Також покупці готові відмовлятись від звичних торгових марок на користь дешевших. Тому продажі деяких бюджетних торгових марок навіть дещо зросли, тоді як їхні дорожчі конкуренти почали втрачати ринок.

Ще одна тенденція, яку помітили у Kwendi Impact Studies, — споживачі створюють запаси продуктів тривалого зберігання (про всяк випадок), купують заздалегідь товари, які можуть значно подорожчати, але в той же час знижують споживання продуктів, які не належать до товарів першої необхідності (дорогий алкоголь, делікатеси, кондитерські вироби).

Це підтверджує і офіційна статистика. За даними Держстату, виробництво шоколаду та кондитерських виробів з вмістом какао у вересні скоротилось удвічі. В “Укркондпромі” кажуть, що причина — як у скороченні експорту солодощів в СНД, так і у скороченні попиту в Україні. У цьому сезоні також прогнозують суттєве падіння продажів тепличних овочів. По-перше, з настанням холодів вони суттєво дорожчають. А по-друге, цього літа господині як ніколи намагались наробити закруток та наморозити овочів на зиму. І економніше, і надійніше.

Схожі новини