Передплата 2024 ВЗ

Тендер скасовано. Нехай живе тендер!

Закупівля нових автобусів для Львова за кошти Європейського інвестиційного банку затягнеться ще на рік

Тендер на закупівлю ста низькопідлогових автобусів для Львова за гроші Європейського інвестиційного банку (ЄІБ) офіційно скасували. Як повідомив «Бізнес-Цензор», про це є повідомлення у системі Prozorro — з посиланням на інформацію в офіційному віснику ЄС. «Через пандемію коронавірусу і внаслідок запроваджених карантинних обмежень бюджет Львова отримає менше коштів, ніж очікувалося. Це, очевидно, вплине на можливість виконання містом своїх зобов’язань, зокрема на покриття ПДВ і митних зборів, що не фінансується ЄІБ. Крім того, ціна переможця тендеру перевищує фінансування, надане Банком», — сказано у повідомленні про причини скасування тендеру.

Нагадаємо, тендер на закупів­лю 12-метрових низькопідлогових автобусів з дизельними двигуна­ми, а також запчастин, витратних мате­ріалів, обладнання та інструментів для обслуговування оголошено на почат­ку 2020 року у рамках проєкту «Міський громадський транспорт України» за ко­шти кредиту ЄІБ. Участь у тендері взяли п’ять компаній, зокрема українські — кор­порація «Богдан» (Луцький автозавод) і львівський концерн «Електрон», які кон­курували з двома компаніями-дилера­ми білоруського «МАЗу» і турецькою фір­мою Otokar.

Далі почалися «пристрасті» довко­ла результатів торгів. Торік у квітні кор­порація «Богдан» на основі отриманого протоколу розкриття тендерних пропо­зицій заявила, що саме вона перемогла у тендері. І заявила про незрозуміле за­тягування оголошення його результатів. А на початку 2021 року голова Львівської міської територіальної громади Андрій Садовий у Facebook звернувся до громади міста з пропозицією висловити свою думку щодо закупівлі ста автобу­сів білоруської компанії «МАЗ». Мовляв, чи маємо ми моральне право купувати білоруські автобуси, у той час як у Біло­русі розгортаються неоднозначні полі­тичні події? Причому в дописі мер зазна­чив, що найкращими пропозиціями за результатами тендеру визнано пропо­зиції автобусів «МАЗ» та «Отокар»… Це викликало обурення з боку «Богдана». А вже у квітні Садовий заявив, що місто відмовиться від закупівлі автобусів біло­руського «МАЗ», оскільки «фінансувати режим ми не маємо права». Таким чином місто заявило, що наполягає на прове­денні нового тендеру.

Як бачимо, Європейський інвестбанк прислухався до цієї пропозиції і офіційно скасував тендер. Але чи оголосить ЄІБ новий тендер? Чи формулювання щодо неплатоспроможності Львова, наведені Банком, можуть бути причиною не ого­лошувати нові торги? Попри це, у львів­ській мерії розраховують на те, що Євро­пейський інвестбанк все-таки оголосить новий тендер на закупівлю ста автобусів.

Голова Львівської МТГ Андрій Са­довий пояснив «ВЗ», що тендер скасо­вано насамперед через державницьку позицію Львова, мовляв, «зелене світ­ло» мають отримати українські виробни­ки автобусів. Садовий каже, що прем’єр-міністр України Денис Шмигаль начебто дослухався до його пропозиції — уряд встановив 35% мита на білоруські авто­мобільні товари. «Також держава пови­нна надавати преференції українським виробникам, щоб вони мали доступ до кредитних ресурсів (0,1%), як це мають виробники Польщі, Туреччини, Білору­сі, Китаю, — зазначив Андрій Садовий. — Тендер на купівлю ста автобусів ска­совано, працюємо з Європейським ін­вестиційним банком над умовами нового тендеру. Вірю, у новому тендері перемо­же український виробник. Умови тендеру від Європейського інвестиційного банку доволі жорсткі. Хочеться, аби всі учасни­ки тендеру (українські та закордонні) ви­конали „домашнє завдання“. Ми повинні конкурувати і перемагати, зокрема ціною автобусів. Усі зацікавлені в цьому: будуть надходження до місцевого бюджету, ви­робники зможуть розвиватися, а місто отримає автобуси».

Як сказав у коментарі для «ВЗ» заступ­ник директора департаменту житло­вого господарства та інфраструктури Львівської міської ради Андрій Білий, тендер скасували через те, що ціна-про­позиція стала більшою і умови теж зміни­лися. «Найкращу пропозицію на автобуси подала білоруська компанія. Але Львів не готовий купувати автобуси цього вироб­ника, коли є альтернатива — українські ви­робники, — зазначає чиновник. — З одного боку, Львову потрібні автобуси, особливо у час карантинних обмежень. Але з огляду на політичну ситуацію такий тендер нам не підходить».

Андрій Білий запевнив, що львівська мерія оголосить новий тендер на закупів­лю автобусів і таки вибере переможця. Та спершу очікують відповіді Європей­ського інвестиційного банку: як установа відреагувала на скасований перший тен­дер? «Якщо все буде нормально, будемо корегувати технічне завдання. Плануємо змінити деякі критерії для учасників тен­деру, аби збільшити шанси для місцевих виробників автобусів, — зазначив Андрій Білий. — Документи нового тендеру по­годимо з консультантами банку. Тендерні процедури триватимуть мінімум рік. Тому щонайменше рік серйозних покращень з громадським транспортом у Львові очікувати годі. І це проблема».

Юлія Ліщенко, Марія Доротич

Схожі новини