Тендер скасовано. Нехай живе тендер!
Закупівля нових автобусів для Львова за кошти Європейського інвестиційного банку затягнеться ще на рік
Тендер на закупівлю ста низькопідлогових автобусів для Львова за гроші Європейського інвестиційного банку (ЄІБ) офіційно скасували. Як повідомив «Бізнес-Цензор», про це є повідомлення у системі Prozorro — з посиланням на інформацію в офіційному віснику ЄС. «Через пандемію коронавірусу і внаслідок запроваджених карантинних обмежень бюджет Львова отримає менше коштів, ніж очікувалося. Це, очевидно, вплине на можливість виконання містом своїх зобов’язань, зокрема на покриття ПДВ і митних зборів, що не фінансується ЄІБ. Крім того, ціна переможця тендеру перевищує фінансування, надане Банком», — сказано у повідомленні про причини скасування тендеру.
Нагадаємо, тендер на закупівлю 12-метрових низькопідлогових автобусів з дизельними двигунами, а також запчастин, витратних матеріалів, обладнання та інструментів для обслуговування оголошено на початку 2020 року у рамках проєкту «Міський громадський транспорт України» за кошти кредиту ЄІБ. Участь у тендері взяли п’ять компаній, зокрема українські — корпорація «Богдан» (Луцький автозавод) і львівський концерн «Електрон», які конкурували з двома компаніями-дилерами білоруського «МАЗу» і турецькою фірмою Otokar.
Далі почалися «пристрасті» довкола результатів торгів. Торік у квітні корпорація «Богдан» на основі отриманого протоколу розкриття тендерних пропозицій заявила, що саме вона перемогла у тендері. І заявила про незрозуміле затягування оголошення його результатів. А на початку 2021 року голова Львівської міської територіальної громади Андрій Садовий у Facebook звернувся до громади міста з пропозицією висловити свою думку щодо закупівлі ста автобусів білоруської компанії «МАЗ». Мовляв, чи маємо ми моральне право купувати білоруські автобуси, у той час як у Білорусі розгортаються неоднозначні політичні події? Причому в дописі мер зазначив, що найкращими пропозиціями за результатами тендеру визнано пропозиції автобусів «МАЗ» та «Отокар»… Це викликало обурення з боку «Богдана». А вже у квітні Садовий заявив, що місто відмовиться від закупівлі автобусів білоруського «МАЗ», оскільки «фінансувати режим ми не маємо права». Таким чином місто заявило, що наполягає на проведенні нового тендеру.
Як бачимо, Європейський інвестбанк прислухався до цієї пропозиції і офіційно скасував тендер. Але чи оголосить ЄІБ новий тендер? Чи формулювання щодо неплатоспроможності Львова, наведені Банком, можуть бути причиною не оголошувати нові торги? Попри це, у львівській мерії розраховують на те, що Європейський інвестбанк все-таки оголосить новий тендер на закупівлю ста автобусів.
Голова Львівської МТГ Андрій Садовий пояснив «ВЗ», що тендер скасовано насамперед через державницьку позицію Львова, мовляв, «зелене світло» мають отримати українські виробники автобусів. Садовий каже, що прем’єр-міністр України Денис Шмигаль начебто дослухався до його пропозиції — уряд встановив 35% мита на білоруські автомобільні товари. «Також держава повинна надавати преференції українським виробникам, щоб вони мали доступ до кредитних ресурсів (0,1%), як це мають виробники Польщі, Туреччини, Білорусі, Китаю, — зазначив Андрій Садовий. — Тендер на купівлю ста автобусів скасовано, працюємо з Європейським інвестиційним банком над умовами нового тендеру. Вірю, у новому тендері переможе український виробник. Умови тендеру від Європейського інвестиційного банку доволі жорсткі. Хочеться, аби всі учасники тендеру (українські та закордонні) виконали „домашнє завдання“. Ми повинні конкурувати і перемагати, зокрема ціною автобусів. Усі зацікавлені в цьому: будуть надходження до місцевого бюджету, виробники зможуть розвиватися, а місто отримає автобуси».
Як сказав у коментарі для «ВЗ» заступник директора департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради Андрій Білий, тендер скасували через те, що ціна-пропозиція стала більшою і умови теж змінилися. «Найкращу пропозицію на автобуси подала білоруська компанія. Але Львів не готовий купувати автобуси цього виробника, коли є альтернатива — українські виробники, — зазначає чиновник. — З одного боку, Львову потрібні автобуси, особливо у час карантинних обмежень. Але з огляду на політичну ситуацію такий тендер нам не підходить».
Андрій Білий запевнив, що львівська мерія оголосить новий тендер на закупівлю автобусів і таки вибере переможця. Та спершу очікують відповіді Європейського інвестиційного банку: як установа відреагувала на скасований перший тендер? «Якщо все буде нормально, будемо корегувати технічне завдання. Плануємо змінити деякі критерії для учасників тендеру, аби збільшити шанси для місцевих виробників автобусів, — зазначив Андрій Білий. — Документи нового тендеру погодимо з консультантами банку. Тендерні процедури триватимуть мінімум рік. Тому щонайменше рік серйозних покращень з громадським транспортом у Львові очікувати годі. І це проблема».
Юлія Ліщенко, Марія Доротич