«Новий рік - для когось це лазня, а для мене – автопортрет»
Епатажний український художник Олександр Ройтбурт відкрив у Львівському музеї модернізму виставку «Хроніки чумного року»
У Львівському музеї модернізму Львівської галереї мистецтв відкрилася виставка епатажного українського художника Олександра Ройтбурта. Назва виставки більш ніж актуальна: «Хроніки чумного року», вона є реакцією художника на пандемію коронавірусу та останні події в Україні.
За словами художника, карантинні обмеження нагадали йому жахи Середньовіччя, коли Європу косила чума і люди гинули тисячами. Тому головним образом виставки є людина у середньовічній масці з «клювом». Такі маски носили лікарі тих часів, аби, говорячи сучасною мовою, зберігати соціальну дистанцію і не заразитися. Саме до цього дискурсу відноситься картина «Бенкет під час чуми», де художник намагався поєднати жах перед невідомим і гедонізм, який заперечує цей жах.
Про це сам Олександр Ройтбурт розповів під час відкриття виставки, провівши авторську екскурсію своїми роботами. Гігантські картини, з яких промовляють химерні персонажі в найнесподіваніших позах, із масою алегоричних символів, вражають. Зокрема, Ройтбурт звернув увагу на автопортрет у комірі П’єро: «Автопортрет в образі П’єро. Автопортрет пишу щороку — 31 грудня. Якщо не можу, то пишу 30 грудня. Колись написав автопортрет 1 січня. Тобто Новий рік для когось це лазня, а для мене — автопортрет».
Потім маестро представив свої натюрморти, які також включив у виставку. «Наші сучасні проблеми відбуваються на тлі повсякденного життя, де на столі якраз і стоять натюрморти, — пояснив він. — Натюрморти — це легка течія повсякденності. На їхньому тлі відбуваються і якісь інтелектуальні роздуми, і вибухи почуттів, і якісь трагедії…»
А гендиректор Львівської національної галереї мистецтв Тарас Возняк представив нові приміщення, де розташувався щойно відкритий Музей модернізму. Це двоповерхова прибудова за палацом Потоцьких. Раніше тут був Музей української книги, ще раніше — підсобка для будівельників львівського метрополітену (існував колись у 80-х роках і такий химерний проєкт).
«Для нас це велика приємність, ми багато років намагалися довести до пуття це приміщення, хтось із молодих буде сміятися, але тут був банно-пральний комбінат львівського метробуду, — пожартував Тарас Возняк. — Тож сьогодні у нас презентація і нового виставкового приміщення, і презентація знакового для України художника Олександра Ройтбурта».