Передплата 2024 ВЗ

“Це не бюджет уряду, а бюджет ліквідаційної комісії”

На обслуговування боргів піде стільки ж, як на фінансування освіти, зате кількість субсидій суттєво уріжуть

Оновлений проект Бюджету на 2020 рік, презентований прем’єр-міністром Гончаруком, так і не став бюджетом розвитку. Відповідно до закладених показників, економіка України має зрости на 3,7%, а інфляція — 6,3% за рік. Тобто фактично ніякого зростання не буде. Уряд змінив прогноз курс гривні з 28,2 до 27 гривень за долар, а також трохи поміняв цифри у деяких статтях видатків.

Перша і основна небезпека головного фінансового документу — урізання оборонного бюджету. Бюджет Міноборони у порівнянні з минулим роком нібито зріс до 125 млрд грн, однак в цілому це значно менше, ніж потреби на оборону та безпеку затверджені рішенням РНБО 25 квітня. РНБО рекомендувала Уряду у бюджетній резолюції орієнтуватись на 368 млрд грн, але після приходу влади Зеленського уряд Гончарука пропонує витратити на оборону і безпеку лише 245 млрд грн. Як наслідок — чи не вперше за останні роки військовослужбовці не отримають збільшення грошового забезпечення. Якщо контрактники не будуть мати фінансового мотиву для продовження контракту, уряд може бути змушений відновити мобілізацію. Вперше у розпорядженні РНБО буде рекордна сума — 28 млрд грн. Ці кошти будуть розподілятися непрозоро, за зачиненими дверима на контракти Укроборонпрому, які захищені військовою таємницею.

Для порівняння у бюджеті 2019 року РНБО мала тільки 144 млн грн. Такий підхід створює значні корупційні ризики. Стає зрозумілим чому з посади секретаря РНБО відправили у відставку незговірливого Олександра Данилюка.

Відчутного зростання зарплат бюджетників наступного року чекати не варто. Вчителі отримають 9% підвищення, а не обіцяні 4000 євро. Постанову уряду Гройсмана про те, яка прив’язувала оклад вчителя до прожиткового мінімуму, скасували. За цією постановою з 2020 року, мінімальний вчительський оклад мав би складати 2,5 прожиткових мінімуми. Від цього виграли б насамперед молоді вчителі без категорії (зараз оклад вчителя ІІ-ї категорії — 4480 гривень. Однак у новому уряді вирішили не підвищувати оклад аж так радикально, натомість виплатити молодим вчителям разову допомогу у 21 тисячу гривень.
Щодо пенсій, то їх підвищувати не планують, — лише проіндексують. 13-ту пенсію, яку цього року виплачували найбіднішим пенсіонерам, скасували. Натомість дадуть 670 грн доплати тим, хто дотягнув до 80 років.

Ніякої анонсованої реформи вищої освіти і науки не буде і збільшення виплат професурі не передбачено. Замість обіцяного зниження тарифів голова НКРЕКП вже попередив про зростання вартості електроенергії, що неминуче відіб’ється на цінах за опалення та гарячу воду.

Гучні звинувачення нової влади про нібито 100 млрд грн, які недоплачують митники, виявились фальшивкою. У порівнянні з 2019 роком надходження від митниці фактично не збільшуються. Тобто про подолання корупції на митниці не йдеться, так само як і про детінізацію економіки. Незважаючи на заяви про 40% української економіки в тіні, уряд не планує виводити її звідти, оскільки доходи бюджету відчутно не зростають.

Водночас прем’єр Гончарук робить суперечливі заяви, розраховані, мабуть, на іноземців. Скажімо, він оголосив, що це перший бюджет, де не відбувається підвищення податків. Насправді у 2016 році було радикально зменшено ЄСВ з 36% до 22%. За останні 5 років бюджет України виріс більше ніж удвічі без зростання податкових ставок за рахунок виходу частини економіки з тіні.

Коментар для «ВЗ»
Олексій Кущ, економічний експерт

Представлений проект бюджету — не це проект уряду. Це проект ліквідаційної комісії, яку призначили на підприємство-банкрут. І її завдання — просто розрахуватись з боргами, але аж ніяк не вивести підприємство з кризи. На обслуговування боргів (не виплату тіла кредитів, а лише обслуговування) передбачено 141,5 млрд. грн. Це практично стільки ж, як видатки на освіту, і більше, ніж видатки на медицину. Цей документ дає зрозуміти, що 40% зростання ВВП за п’ять років та зарплати вчителям по 4000 доларів — це не більше ніж передвиборчі фейкові обіцянки. У бюджеті на 2020 рік нема ні податкової реформи, ні стратегії залучення інвестицій, ні інструментів зростання промисловості.

Зараз усі західні країни збільшують видатки на соціальний капітал. У нас їх зменшують. Якщо подивитись на соціальний модуль, то маємо прожитковий мінімум у 4200 гривень. Але він не корелюється з іншими бюджетними показниками. Наприклад, мінімальна пенсія на грудень наступного року буде 1790 грн. За рік вона зросте всього на 150 грн. Мінімальна зарплата зросте на 500 грн. Натомість на вісім мільярдів скорочено видатки на субсидії. При цьому зменшення комунальних тарифів не передбачено, хоча ціни на газ у Європі зараз досягли 12-річного мінімуму. Зате після проведення верифікації та змін умов надання субсидій, право на них втратять приблизно 500 тисяч домогосподарств.

Це одна цікава стаття бюджету — приватизація. Наступного року надходження від приватизації заплановані на рівні 12 млрд гривень. При цьому більше 10 мільярдів від приватизації ми отримували лише двічі: у 2005, коли приватизували «Криворіжсталь», та у 2011, коли приватизували «Укртелеком». При цьому планують отримати шість мільярдів гривень від великої приватизації, і стільки ж — від малої. Якщо говорити про велику приватизацію, то сума явно занижена. Бо лише вартість «Центренерго» має бути 6−7 мільярдів. «Одеський припортовий» — ще 4,5 млрд. Чи вони збираються ті підприємства продати за копійки?

Схожі новини