До Сервісного центру МВС черги — як на польському кордоні
Щоб перереєструвати «євробляху», треба півдня провести з авто в «колєйці», а брокери навіть не встигають готувати документи на розмитнення
Днями довелось побувати у Сервісному центрі МВС у Львові. Уже на повороті на зазвичай порожню вулицю Данила Апостола вишикувалась черга з авто. І це — о 9-й ранку. У приміщенні самого центру також яблуку ніде впасти — черга навіть на те, щоб взяти талон з номером черги. Кремезний чоловік каже, приїхав ще о четвертій ранку, аби зайняти чергу до експертів (перед тим, як перереєструвати авто, воно має пройти експертну оцінку). Серед натовпу людей, які очікують, коли на табло висвітиться їхній номерок з номером віконечка, бігають «рішали», які за певну суму обіцяють пришвидшити процедуру. Утім, навіть їм це не завжди вдається, бо, не витримуючи навантаження, електронна система періодично зависає… Здають нерви і у тих, хто проводить кілька годин в авто на морозі. Кажуть, напередодні виникла така бійка, що ледь не поліцію викликали.
Такий ажіотаж зараз — по всіх сервісних центрах МВС, адже 22 лютого закінчується період, коли «євробляхи» можна розмитнити за пільговою ставкою. Загалом на розмитнення власники авто на іноземних номерах мали 90 днів, але, схоже, традиційно усі відкладали… Наразі саме Львів б’є рекорди з перереєстрації авто на іноземних номерах. За період з 1 по 26 січня українські номери тут видали 4339 автомобілям, на другому місці — Київ (3071), трохи більше, як по дві тисячі номерів, — у Чернівцях, Рівному та Луцьку.
«За рахунок реєстрації авто після розмитнення кількість операцій у нас виросла у кілька разів. Якщо раніше за день реєстрували в середньому 50−60 автомобілів, то тепер — понад двісті. В окремі дні проводили і до чотирьох сотень реєстрацій. Звичайно, виникають черги, часом і конфлікти між людьми. Але на це ми не можемо вплинути», — каже прес-секретар регіонального Сервісного центру МВС у Львівській області Денис Пилат. Відтак тим, хто купує чи успадковує авто на українських номерах, варто почекати з реєстрацією до кінця лютого.
Та, як виявляється, далеко не усі «бляхери», які хочуть отримати українські номери, можуть встигнути розмитнити їх за пільговою ставкою. Як повідомив «ВЗ» очільник Львівської митниці Левко Прокопчук, за день вони зараз розмитнюють по 350 автомобілів, хоча рекорд був 410 авто. «На кінець дня у нас немає неопрацьованих декларацій. Але брокери визнають, що через великий наплив охочих не встигають готувати документи на розмитнення. Є проблема і з тим, що тривалий час займає отримання сертифіката відповідності екостандартам, а без нього розмитнити авто неможливо. Тобто реально людей, які хочуть розмитнити автомобілі, значно більше, — просто не встигають готувати документи», — каже Левко Прокопчук. При цьому додає: шанси, що термін пільгового розмитнення продовжать після 22 лютого, мізерні, оскільки для цього треба приймати окремий закон. Загалом фахівці прогнозують, що в період пільгового розмитнення українську реєстрацію отримають понад 200 тисяч авто. Утім, далеко не усі «бляхи» є сенс розмитнювати. Враховуючи, що ставка мита множиться на коефіцієнт віку та коефіцієнт двигуна, то авто, яким два десятки років, з великим об’ємом двигуна, простіше вивезти за кордон, розібрати на запчастини, а решта здати на металобрухт. Непоодинокі випадки, коли в ту ж Польщу їдуть двома автомобілями, за кордоном стару «бляху» розбирають і везуть назад уже в багажнику іншого авто. А решта неходових запчастин та корпуси так і валяються при дорозі.