«Писати — це жити і дихати, створювати нові світи і заселяти їх цікавими персонажами»
Інтерв’ю з молодим письменником із Мелітополя Олександром Заварою про різні грані творчості
Перш ніж стати письменником, Олександр Завара встиг закінчити філологічний факультет Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, попрацювати журналістом, оператором радіоефіру, діджеєм… Набувши життєвого досвіду і пізнавши різні грані творчості, йому є що сказати своєму читачеві. Олександр Завара не соромиться зізнатися, що інколи не знає відповідей на запитання, які ставлять йому читачі.
— Олександре, за освітою ви філолог, але працювали журналістом, оператором радіоефіру, діджеєм, були фронтменом музичного гурту, зрештою, стали досить відомим письменником. Яка з цих професій вам найближча?
— Жодна, бо це все про одне й те саме. Це щось на кшталт крайностей однієї суті, яку відчував у собі завжди. І це творчість. Тому згадане було спробами чи радше стежками до творчості, і, як зазвичай відбувається, одне тягнуло за собою інше. Це хороший досвід і загалом цікавий процес.
— Ви писали вірші, потім — малу прозу, зараз пишете романи. Як відбувалася ця трансформація? У жанрах малої форми вам стало тісно чи є ще якісь причини?
— Не скажу, що стало тісно, просто прийшло усвідомлення, що прозою можу сказати набагато більше, і, може, навіть якісніше. Це що стосується поезії. А про малу форму, хороше оповідання, це вміщений у 5−10 сторінок роман. Саме тому робота над малою прозою потребує неабиякої майстерності слова. Я так не вмію, тож романи мені ближчі. Трансформації як такої не було. Просто одного дня відкрив вордівський файл і почав писати те, що давно було на думці.
— Ви маєте змогу їздити різними містами України з творчими зустрічами. Чи скрізь читачі, які приходять на ваші презентації, однакові, чи жителі Львова і Тернополя чимось відрізняються від мешканців Дніпра або Мелітополя?
— Ви маєте розуміти, що і у Львові, Тернополі, і Дніпрі з Мелітополем, і в Запоріжжі чи Києві живуть люди, і всі вони, по суті, цікаві і різні у своїй однаковості. Тому виділяти когось окремо я би не став.
— Чи ставили вам такі питання, на які ви не мали відповіді?
— Звісно. У мене не завжди є відповіді на те, що цікавить читача. До того ж часто читачі можуть розповісти авторові про його роботу значно більше, ніж він їм. Це кльово вловлювати і досліджувати, тобто куди саме заносить читача його уява чи просто спосіб мислення.
— Опишіть кількома словами ваш роман «Песиголовець». Яка його основна думка?
— Це роман про те, що зі своїми бажаннями чи прагненнями слід бути обережним, бо вони мають здатність здійснюватися. Однак якою ціною, більшість людей над цим не замислюється. Роман якраз про це.
— Нещодавно побачив світ ваш новий роман «Гелтер Скелтер». Що стало поштовхом до його написання і як довго тривала робота?
— Після «Песиголовця» мені було що продовжити на тему людського фактору, можливо — природи і поведінки людини у незрозумілій їй ситуації, точніше, незрозумілій і екстремальній ситуації. І від першого написаного слова до примірника в руках минуло близько двох років.
— Що для вас писати?
— Відповідь буде надто банальною. Писати — це жити і дихати, створювати нові світи, заселяти їх цікавими персонажами, мучити їх і стежити за тим, як вони вилізуть, — чи не вилізуть — з тої чи іншої халепи (сміється).
— Коли це почалося? Чи була спроба зупинитися?
— Тут все, як у всіх. Творчість починається ще в ранньому дитинстві. Згадайте, ми всі у щось гралися, вигадували якісь обставини, моделювали ситуації і пірнали в них з головою. Фактично ми вигадували вже згадані нові світи і так само заселяли їх персонажами, ролі яких виконували наші друзі або іграшки. А щодо спроб зупинитися, так. Як завжди буває, соціум нав’язує свої умови існування, й іноді потрібен час для того, щоб усвідомити, хто ти є і чим насправді хочеш займатися.
— Чи намагалися змінити сферу занять?
— Постійно. Існує, наприклад, спосіб життя офісного менеджера: робота п’ять днів на тиждень з дев’ятої до п’ятої, обідня перерва, аванси, стабільна зарплатня, відпустки і можливість кар’єрного зросту… Це насправді класно і респектабельно. Але є люди, які не вписуються у подібний формат життя, хай би як вони не намагалися це зробити… От і я не вписався. А перспективи були всюди, та, зрештою, прийшло вищезгадане усвідомлення.
— Письменник чи рецензент? Що первинне?
— Це невід’ємне одне від одного. Як Інь і Ян. По суті, всі письменники десь всередині себе є рецензентами чужих творів, а всі рецензенти потенційні письменники. Отож мій внутрішній оповідач любить вигадувати, планувати і моделювати, тим часом як рецензент намагається вчитися в інших.
— З чим пов’язана необхідність читати твори інших та коментувати? Це спроба дати оцінку? Чи все ж таки висловити свої думки з приводу?
— Необхідності немає жодної. І насправді ніколи не було. Просто в якийсь момент з’явилося усвідомлення, що є багато цікавих книжок, інформації про які, чесно кажучи, нуль. Максимум, на що можна сподіватися, — це анотації в інтернет-книгарях або сюжетні спойлери в коментарях. Але ні те, ні інше не дає чіткої уяви про написане. А цікавими творами обов’язково треба ділитися з іншими. От я й почав писати відгуки, і досі намагаюся це робити.
— Як ставитеся до рецензій на ваші твори?
— Від доброї рецензії стає добре на душі, а від поганої погано, й іноді хочеться покалічити автора за таку недалекоглядність. Це, звісно, жарт. Насправді, мабуть, найкраща політика — це не звертати уваги на подібні речі, хоч хороші, хоч погані, і просто робити свою справу мовчки. Тут треба пам’ятати, що хороші відгуки надто розслабляють, а погані часто збивають з курсу. Тому краще працювати і вдосконалюватися, тобто робити це так, щоб можна було зауважити позитивний результат.
— Закінчіть, будь ласка, фрази: «Письменник — це…».
— Людина, яка по-справжньому працює зі словом.
— «Діджей — це…».
— Те саме, що й письменник, тільки слова не закарбовуються, а летять одразу у простір.
— «Донбас — це…».
— Земля, яка потребує всього, що кожен може їй дати.
— Давайте уявно перенесемося на 10 років у майбутнє. Яким ви там бачите Олександра Завару?
— Десять років тому я був діджеєм на радіо і найменшого уявлення не мав про себе як письменника. Тому відповіді на це запитання у мене немає. Побачу через десять років.
— Ваш улюблений вислів у складні періоди життя?
— «Коли я знаходжуся в часи біди, Мати Марія приходить до мене, говорячи словами мудрості: «Нехай буде»… «Бітли» вже давно про все сказали, ні додати, ні відняти.
Із досьє «ВЗ»
Олександр Завара народився 20 листопада 1983 року у Великій Новосілці Донецької області. З 2001-го живе у Мелітополі. У 2006 році закінчив філологічний факультет Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. З 2013 року — рецензент, постійний член журі конкурсів короткої прози. Був фронтменом і автором пісень у жанрах хіп-хоп і рок-н-рол гурту «2XL». 2016 року Олександр Завара здобув четверту премію конкурсу видавництва «Смолоскип» за роман «Песиголовець».