Передплата 2024 «Добре здоров’я»

«Писати — це жити і дихати, створювати нові світи і заселяти їх цікавими персонажами»

Інтерв’ю з молодим письменником із Мелітополя Олександром Заварою про різні грані творчості

Перш ніж стати письменником, Олександр Завара встиг закінчити філологічний факультет Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, попрацювати журналістом, оператором радіоефіру, діджеєм… Набувши життєвого досвіду і пізнавши різні грані творчості, йому є що сказати своєму читачеві. Олександр Завара не соромиться зізнатися, що інколи не знає відповідей на запитання, які ставлять йому читачі.

— Олександре, за освітою ви філолог, але працюва­ли журналістом, оператором радіоефіру, діджеєм, були фронтменом музичного гур­ту, зрештою, стали досить ві­домим письменником. Яка з цих професій вам найближ­ча?

— Жодна, бо це все про одне й те саме. Це щось на кшталт крайностей однієї суті, яку від­чував у собі завжди. І це твор­чість. Тому згадане було спро­бами чи радше стежками до творчості, і, як зазвичай відбу­вається, одне тягнуло за собою інше. Це хороший досвід і зага­лом цікавий процес.

— Ви писали вірші, потім — малу прозу, зараз пише­те романи. Як відбувалася ця трансформація? У жанрах малої форми вам стало тісно чи є ще якісь причини?

— Не скажу, що стало тісно, просто прийшло усвідомлення, що прозою можу сказати наба­гато більше, і, може, навіть якіс­ніше. Це що стосується поезії. А про малу форму, хороше опові­дання, це вміщений у 5−10 сто­рінок роман. Саме тому робо­та над малою прозою потребує неабиякої майстерності слова. Я так не вмію, тож романи мені ближчі. Трансформації як та­кої не було. Просто одного дня відкрив вордівський файл і по­чав писати те, що давно було на думці.

— Ви маєте змогу їзди­ти різними містами України з творчими зустрічами. Чи скрізь читачі, які приходять на ваші презентації, однако­ві, чи жителі Львова і Терно­поля чимось відрізняються від мешканців Дніпра або Ме­літополя?

— Ви маєте розуміти, що і у Львові, Тернополі, і Дніпрі з Ме­літополем, і в Запоріжжі чи Києві живуть люди, і всі вони, по суті, цікаві і різні у своїй однаковос­ті. Тому виділяти когось окремо я би не став.

— Чи ставили вам такі пи­тання, на які ви не мали від­повіді?

— Звісно. У мене не завжди є відповіді на те, що цікавить чи­тача. До того ж часто читачі мо­жуть розповісти авторові про його роботу значно більше, ніж він їм. Це кльово вловлювати і досліджувати, тобто куди саме заносить читача його уява чи просто спосіб мислення.

— Опишіть кількома сло­вами ваш роман «Песиголо­вець». Яка його основна дум­ка?

— Це роман про те, що зі сво­їми бажаннями чи прагненнями слід бути обережним, бо вони мають здатність здійснювати­ся. Однак якою ціною, більшість людей над цим не замислюєть­ся. Роман якраз про це.

— Нещодавно побачив світ ваш новий роман «Гелтер Скелтер». Що стало поштов­хом до його написання і як довго тривала робота?

— Після «Песиголовця» мені було що продовжити на тему людського фактору, можливо — природи і поведінки людини у незрозумілій їй ситуації, точні­ше, незрозумілій і екстремальній ситуації. І від першого написано­го слова до примірника в руках минуло близько двох років.

— Що для вас писати?

— Відповідь буде надто ба­нальною. Писати — це жити і дихати, створювати нові сві­ти, заселяти їх цікавими персо­нажами, мучити їх і стежити за тим, як вони вилізуть, — чи не вилізуть — з тої чи іншої халепи (сміється).

— Коли це почалося? Чи була спроба зупинитися?

— Тут все, як у всіх. Творчість починається ще в ранньому ди­тинстві. Згадайте, ми всі у щось гралися, вигадували якісь об­ставини, моделювали ситуації і пірнали в них з головою. Фак­тично ми вигадували вже згада­ні нові світи і так само заселяли їх персонажами, ролі яких вико­нували наші друзі або іграшки. А щодо спроб зупинитися, так. Як завжди буває, соціум нав’язує свої умови існування, й іноді по­трібен час для того, щоб усвідо­мити, хто ти є і чим насправді хочеш займатися.

— Чи намагалися змінити сферу занять?

— Постійно. Існує, наприклад, спосіб життя офісного мене­джера: робота п’ять днів на тиж­день з дев’ятої до п’ятої, обі­дня перерва, аванси, стабільна зарплатня, відпустки і можли­вість кар’єрного зросту… Це насправді класно і респекта­бельно. Але є люди, які не впи­суються у подібний формат жит­тя, хай би як вони не намагалися це зробити… От і я не вписався. А перспективи були всюди, та, зрештою, прийшло вищезгада­не усвідомлення.

— Письменник чи рецен­зент? Що первинне?

— Це невід’ємне одне від од­ного. Як Інь і Ян. По суті, всі письменники десь всереди­ні себе є рецензентами чужих творів, а всі рецензенти потен­ційні письменники. Отож мій внутрішній оповідач любить ви­гадувати, планувати і моделю­вати, тим часом як рецензент намагається вчитися в інших.

— З чим пов’язана необхід­ність читати твори інших та коментувати? Це спроба дати оцінку? Чи все ж таки висло­вити свої думки з приводу?

— Необхідності немає жодної. І насправді ніколи не було. Про­сто в якийсь момент з’явилося усвідомлення, що є багато ціка­вих книжок, інформації про які, чесно кажучи, нуль. Максимум, на що можна сподіватися, — це анотації в інтернет-книгарях або сюжетні спойлери в коментарях. Але ні те, ні інше не дає чіткої уяви про написане. А цікавими твора­ми обов’язково треба ділитися з іншими. От я й почав писати від­гуки, і досі намагаюся це робити.

— Як ставитеся до рецензій на ваші твори?

— Від доброї рецензії стає до­бре на душі, а від поганої пога­но, й іноді хочеться покалічити автора за таку недалекогляд­ність. Це, звісно, жарт. Насправ­ді, мабуть, найкраща політика — це не звертати уваги на поді­бні речі, хоч хороші, хоч пога­ні, і просто робити свою справу мовчки. Тут треба пам’ятати, що хороші відгуки надто розсла­бляють, а погані часто збивають з курсу. Тому краще працювати і вдосконалюватися, тобто роби­ти це так, щоб можна було зау­важити позитивний результат.

— Закінчіть, будь ласка, фрази: «Письменник — це…».

— Людина, яка по-справжньому працює зі словом.

— «Діджей — це…».

— Те саме, що й письменник, тільки слова не закарбовують­ся, а летять одразу у простір.

— «Донбас — це…».

— Земля, яка потребує всьо­го, що кожен може їй дати.

— Давайте уявно перенесе­мося на 10 років у майбутнє. Яким ви там бачите Олексан­дра Завару?

— Десять років тому я був ді­джеєм на радіо і найменшо­го уявлення не мав про себе як письменника. Тому відповіді на це запитання у мене немає. По­бачу через десять років.

— Ваш улюблений вислів у складні періоди життя?

— «Коли я знаходжуся в часи біди, Мати Марія приходить до мене, говорячи словами му­дрості: «Нехай буде»… «Бітли» вже давно про все сказали, ні додати, ні відняти.

Із досьє «ВЗ»

Олександр Завара народився 20 листопада 1983 року у Великій Новосілці Донецької області. З 2001-го живе у Ме­літополі. У 2006 році закінчив філологічний факультет Ме­літопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. З 2013 року — рецензент, постій­ний член журі конкурсів короткої прози. Був фронтменом і автором пісень у жанрах хіп-хоп і рок-н-рол гурту «2XL». 2016 року Олександр Завара здобув четверту премію кон­курсу видавництва «Смолоскип» за роман «Песиголовець».

Схожі новини