Передплата 2024 ВЗ

«Чому уряд не підтримує українських виробників автобусів?»

У мерії шукають перевізників, які за два роки оновлять автопарк. Конкурс обіцяють оголосити до кінця травня

Управління транспорту Львівської міської ради наразі не може оголосити конкурс на пошук перевізників для автобусних маршрутів. Нагадаємо, конкурс був запланований на кінець квітня, а дедлайн — перша декада травня.

Причина — поліція Львова перевіряла паспорти маршрутів і знайшла низку недоліків, які управління транспорту має виправити. Коли виправлять недоліки (переважно це технічні речі, які стосуються паспортів зупинок), оголосять конкурс. Заступник міського голови Львова з питань житлово-комунального господарства Сергій Бабак сказав «ВЗ», що кастинг серед власників маршрутів планують на кінець травня, переможців оголосять у липні.

«Можливо, прийдуть інші перевізники, буде конкуренція та збільшиться кількість маршруток на ринку, — розповів Сергій Бабак. — Сьогодні автобусні маршрути обслуговують п’ять компаній — ЛКП „АТП-1“, ТзОВ „Фіакр“, ТзОВ „Міра і К“, ПАТ „АТП-14 630“, ТзОВ „Успіх-БМ“. Раді бачити перевізників з інших міст. Але трохи сумнівно, що хтось з інших міст України прийде до Львова на конкурс. Бо ситуація з цим бізнесом складна по всій Україні — стара техніка, нових гравців на ринку немає. З липня у Києві піднімуть тарифи на проїзд в автобусах. Витрати збільшуються, бізнес перевезень занепадає».

— Нова постанова Кабміну ставить вищу планку до конкурсу перевезень. Чи можна сподіватися, що з липня сервіс перевезень у місті Лева покращиться — водії не зриватимуть графіків руху, «на лінії» випустять необхідну кількість транспорту?

— Справді, нова постанова змушує власників маршрутів задуматися над тим, чи зможуть вони виконати усі умови. Одна з вимог — придбання великогабаритних автобусів. До 2020 року має бути не менше 50% нових автобусів. Тобто тепер перевізник може виграти конкурс і зі старою технікою, але за два роки мусить оновити автопарк. На нарадах власники цього бізнесу кажуть мені, що в складних економічних умовах цю вимогу Кабміну складно виконати… Доведеться брати кредити.

Мені подобається приклад Білорусі. Якщо власник маршруту купує техніку національного виробника, уряд відшкодовує 8% від суми кредиту. Чому український уряд нічого не робить для підтримки своїх перевізників і виробників? Чому не надають пільги комунальним і приватним власникам маршрутів? Усе кидають на органи місцевого самоврядування… Не можна частину місцевого бюджету витрачати на пільговиків.

— Яке покарання передбачено для перевізника, який виграє конкурс, але за два роки не придбає транспорт?

— Це є підставою для дострокового розірвання договору з ним. Штрафуватимуть також за інші порушення, зокрема за невихід на маршрут, зрив графіка — від 1700 до 3000 гривень.

— Чинні перевізники кажуть, що після результатів конкурсу тариф за проїзд має подорожчати на дві гривні (з 5 до 7 грн.).

— Зараз про це складно говорити… Тариф точно не зменшиться! Закон передбачає: якщо якась складова тарифу дорожчає, тоді треба підвищувати ціну на проїзд. Після конкурсу нові перевізники подадуть свої розрахунки. Ми перевіримо ці цифри. В Україні постійно щось дорожчає — проїзд у потязі, комуналка, одяг, харчі, ліки… Щойно піднімають питання про подорожчання плати за проїзд у маршрутці, усі чомусь обурюються, бо думають, що перевізники мають працювати собі у збиток.

— Бо знають реалії — після подорожчання сервіс не покращиться.

— Наведу приклад. Три роки тому корвалол коштував 10 гривень, зараз — 15. І його якість не покращилася… Якщо тримаємо тариф за проїзд на мінімумі, який покриває поточні витрати, складно говорити про покращення сервісу.

Знаєте, що можу гарантувати? Якщо проїзд у Львові буде коштувати, як у Європі, — півтора-два євро, тоді за кілька років сервіс буде хорошим. Ще одна умова — жодних пільговиків.

Схожі новини