Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

Бензину вистачить лише на тиждень?

Імпортерам бракує понад 20 мільйонів доларів, аби викупити законтрактоване пальне

В Україні падає споживання пального. У вересні мережі автозаправок продали 196,4 тисячі тонн моторних бензинів, що на 24,5% менше, ніж у вересні 2013 року. З одного боку, падіння продажу бензину — тривожний симптом. Це означає, що люди стали ще біднішими — менше користуються авто та менше купують товарів. Адже таке серйозне падіння попиту на пальне свідчить про падіння економіки загалом — рідше довозять товари в магазини, менше привозять сировини на виробництво. З іншого боку, якби не обвалилось споживання пального, то не факт, що вже зараз ми не мали б тотального дефіциту бензину. Адже вже зараз у деяких регіонах пального не вистачає...

Дизелю бракує вже

“На сьогодні оператори ледве-ледве задовольняють попит. У деяких областях уже відчувається дефіцит дизельного пального, але поки що його перекривають за рахунок інших регіонів, — каже директор консалтингового агентства А-95 Сергій Куюн. — Щодо падіння попиту на пальне, то тут є відразу декілька причин. По-перше, це падіння купівельної спроможності населення. По-друге, ситуація на сході країни. Там, де ведуться бойові дії, не може бути нормального споживання. Зрештою, по Донецьку останнім часом навіть звітності нема. Третя причина падіння продажу бензинів — високі ціни, через які багато водіїв переходять на скраплений газ”.

Поки водії вирішують, їхати чи йти пішки, оператори намагаються достукатись до влади та Нацбанку. Кажуть, через зарегульованість валютного ринку не можуть купити достатню кількість валюти, відтак порушують умови контрактів з іноземними постачальниками. І річ навіть не в тому, що доводиться працювати практично без запасів. Через те, що українські трейдери не викуповують передбачених контрактами обсягів бензину, існує загроза, що деякі нафтопереробні заводи взагалі розірвуть контракти.

“Деяким мережам вистачить пального лише до кінця місяця — тобто ще буквально на тиждень. А все завдяки “продуманій” валютній політиці НБУ, — каже голова асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук. — За станом на 16 жовтня лише члени нашої асоціації не змогли придбати 20 мільйонів доларів. Це означає, що не завезли 200 тисяч тонн нафтопродуктів.

У нас так завжди. Як тільки держава починає встановлювати індикативні ціни, товар неможливо купити. Колись придумали індикативні ціни на пальне — з’явився дефіцит. НБУ встановив індикативні ціни на валюту — вона зникла. Ситуація настільки важка, що мусимо йти на певні порушення, аби купити валюту. На порушення йдуть і деякі комерційні банки, адже вони не мають права продавати нам долар за курсом, вищим за 12,95. Наскільки знаю, зараз найдешевший курс, за яким можна купити валюту, — 13,78 гривні за долар”.

80% пального — імпорт

Якщо в Україну перестануть ввозити нафтопродукти з-за кордону, заправляти автівки не буде чим. Ми докотились до того, що бензин власного виробництва покриває заледве 20% потреб. 80% доводиться імпортувати, насамперед з сусідньої Білорусі. Решта — з Польщі, Литви, Румунії. Чому ж Білорусь може робити нормальний бензин, а Україна — ні?

“Свого часу українські нафтопереробні заводи продали олігархам за ціною металобрухту. Начебто з умовою, що вони їх модернізують. Та приватні власники витиснули зі старого обладнання максимум, окупили кільканадцять разів витрати на придбання брухту і кинули його, — каже Леонід Косянчук. — Держава не створила умов, за якими власник був би зобов’язаний вкладати власні кошти у модернізацію або віддати іншому власнику. Натомість у нас завдяки корупції постійно продовжують дію старих стандартів пального, ще з минулого століття. І це дозволяє використовувати застаріле обладнання. В результаті виникла ситуація, коли на наших НПЗ глибина переробки 67%, тоді як у Білорусі — 92-96%. Таким чином нафтопереробка в Україні стала збитковою, бо хто буде купувати українське пальне, якщо імпортне якісніше і дешевше? Зрештою, це не найбільша проблема. Є чимало країн, де нема ні нафтовидобування, ні нафтопереробки, але в них немає проблем з нафтопродуктами. Єдина проблема — відсутність валюти. Думаю, уряд зараз мав би розставити пріоритети, кому продавати валюту насамперед. Що нам важливіше — завозити парфуми, “лексуси”, брендовий одяг — чи нафтопродукти, ліки та військове обладнання?”

Бензин буде по 15 гривень?

Відколи почали падати ціни на нафту, в Україні поволі дешевшає бензин. Але трейдери втримують ціни до останнього. В АМКУ заявили, що літр 95-го бензину уже мав би коштувати 14,1 гривні. Антимонопольники навіть погрожують штрафувати компанії, які завищують ціни. Однак експерти переконані — підстави для зниження цін є, але не до такого рівня, який пропонує АМКУ.

“Мені важко зрозуміти, за якими підрахунками в АМКУ вийшли на ціну 14,1 гривні за долар. На оптовому ринку бензин А-95 зараз коштує 15,8, звідки в роздрібі візьметься ціна 14,1 грн.? Якщо не буде катаклізмів на валютному ринку, а нафта не подорожчає, то у найближчі три тижні ціна має впасти на гривню. Тобто у роздрібі літр 95-го коштуватиме орієнтовно 15 гривень, — каже Сергій Куюн. — За станом на сьогодні собівартість бензину на кордоні — 14,75 гривні — це без врахування зберігання та транспортування до АЗС”.

Схожі новини