Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

Заразність COVID-19. Що потрібно знати — нові дані

15 квітня The Lancet Journal опублікував матеріал, що принципово змінює ставлення всього людства до оцінки шляхів поширення коронавірусної інфекції

З моменту появи на Землі коронавірусу було припущення про те, що він передається двома способами — повітряно-крапельним і контактним. Було навіть припущення про те, що унікальною особливістю коронавірусу є саме цей контактний шлях, який домінує. Саме після цього всі почали використовувати рукавички, вулиці стали мити дезінфікуючими розчинами, ми з вами почали знімати передачі про те, як мити руки, готувати санітайзер самотужки, якщо не вдалося купити в аптеці.

Але еволюція уявлень про заразність COVID-19 звелася до того, що через деякий час було з’ясовано — так, вірусні частинки виявляються на поверхнях, але вони практично не здатні інфікувати іншу людину. Тобто контактний шлях відіграє вкрай незначну роль в передачі вірусу, і не треба мити і дезінфікувати все навколо, не треба ходити в рукавичках. Все це —цілковита нісенітниця. Залишається повітряно-крапельний шлях.

Але виявилося, що просто повітряно-крапельний шлях до кінця нічого не пояснює. І через деякий час з’ясувалося, що вірус може передаватися і аерозольним шляхом. Різниця величезна. Повітряно-крапельний шлях — це наші мокротиння, соплі, слюні, великі краплі, які можуть пролетіти кілька метрів і впасти. А ось аерозольний шлях — це найдрібніші частинки, які переносяться з потоками повітря. І, фактично, ніякі маски не можуть нас захистити.

Вентиляція приміщення і відкриті кватирки виявляються набагато більш ефективним способом профілактики, ніж усі маски разом узяті. Тобто і повітряно-крапельний, і аерозольний шлях важливі, але дедалі більше фактів указує на те, що головним способом поширення коронавірусної інфекції є саме аерозольний шлях.

І ось автори в журналі Lancet після величезної кількості досліджень формулюють десять фактів, що вказують на те, що аерозольний шлях є найголовнішим. Проаналізуймо їх.

1. Суперпоширювачі. Є людина, яка заразила десь 500 людей навколо. З більшістю вона безпосередньо не контактувала. Тож вірус переносився на великі відстані саме потоком повітря.

2. Величезна кількість фактів, коли має місце зараження без прямого контакту. Ті ж ситуації, коли на кораблях люди перебували, замкнені в каютах, і, тим не менш, захворювали.

3. Безсимптомні носії, які заражають, але не чхають і не кашляють.

4. У приміщенні ймовірність заразитися багаторазово є вищою, і вентиляція приміщень значно зменшує зараження там.

5. Внутрішньолікарняне інфікування. Повітряно-крапельний шлях унеможливлюється наявністю масок, респіраторів, захисних костюмів, а люди все одно заражаються.

6. Деякі лабораторні дослідження дозволили виявити життєздатний вірус в повітрі.

7. Життєздатний вірус виявляється в повітроводах і фільтрах вентиляційних систем.

8. Експерименти над тваринами. Між двома клітинами з інфікованими тваринами та здоровими встановили повітропровід. Здорові заразилися. Явно вірус поширювався з потоками повітря.

9. Немає жодного дослідження, яке доводить неможливість повітряної передачі.

10. Немає аргументів на користь того, що домінуючу роль відіграє контактний або повітряно-крапельний спосіб.

Зараз стає зрозуміло, що Ковід-19 — це теж летюча вірусна інфекція, як і кір, вітрянка, краснуха.

Тепер — практичні висновки, які має зробити суспільство і люди, що приймають рішення (уряд).

— Контроль над станом вентиляційних систем і за їх наявністю — це дуже важливо.

— Всі заходи, які можна проводити просто неба — треба там і проводити.

— Датчики вуглекислого газу давно пора включити в бюджет. Завод, який буде виготовляти такі датчики, не треба обкладати податками. І взагалі — усунути всі податки з вентиляційних систем. Тому що будь-яке їхнє здешевлення, робіт щодо їх налагодження — ми в цьому зараз зацікавлені і врятуємо десятки життів.

— Країні потрібні фахівці з вентиляційних систем.

— Давайте відчинимо вікна. Давайте боротися з безглуздими особами і психопатами, для яких відкрита кватирка в міському транспорті — це найстрашніша біда. Якщо на когось зле діє протяг — нехай вчиться жити в протязі. Нам всім потрібно навчитися жити в протягах.

Без систем вентиляції, без контролю параметрів повітря ми з цієї каші не виберемося.

Джерело

Схожі новини