Передплатити Підтримати

Небо над Кримом безпечне – бо його контролює Україна

Літаки, які літають з Росії у Крим, порушують міжнародні правила авіапольотів і є незаконними

Фото ілюстративне з відкритих джерел

Все за відомою українською приказкою: Константінов чув дзвін, та не знає де він. В газеті «держради» Криму з’явився коментар російського «глави парламенту» Владіміра Константінова, в якому він обманює кримчан і заявляє, що «дозвіл США на польоти в зоні повітряної відповідальності Сімферополя» — «це підтвердження США того факту, що Крим — безпечний регіон. Крим сьогодні — один з найбільш мирних, спокійних регіонів на Планеті. Ми всіх сюди запрошуємо. У нас аншлаг в курортній сфері». Він чомусь вважає, що «FAA дало найвищу оцінку діям російської влади щодо забезпечення безпеки у нашому небі. Для нас, кримчан, новина позитивна ще й у тому плані, що побічно підтверджує міжнародне визнання російського Криму. Не за горами день, коли ця тема зникне зі світового політичного порядку денного…»

Однак спроби «героя кримської весни» ввести кримчан в оману дуже швидко зазнали фіаско. Як повідомив на своїй сторінці у Фейсбук український аналітик, головний редактор сайту «Чорноморські новини» Андрій Клименко, мова не йде про дозвіл аероруху над Кримом, тим паче над Сімферополем. Там, як і з початку 2014 року, порушуючи міжнародні правила польотів курсують тільки літаки авіакомпаній Росії, які рано чи пізно понесуть відповідальність про це порушення. А з 2014 року колишній Сімферопольський район відповідальності аероруху, за який несе відповідальність Україна, був поділений на два. Одна частина району, західна, передана у відповідальність Одеського району польотної інформації і регулюється ним, інша частина, північна, передана у відповідальність Дніпровського (колись — Дніпропетровського) району відповідальності і регулюється ним. Тобто за міжнародними правилами повітряний простір для польотів авіації з підпорядкування Сімферопольского району, захопленого окупантами, через що він втратив міжнародне регулювання, передано для регулювання частково Одеському, частково Дніпровському районам. Літаки, які літають з Росії у Крим, порушують міжнародні правила авіапольотів і є незаконними.

З того часу нічого не змінилося. Просто США зняли заборону на польоти також і в тій частині Одеської зони відповідальності, яка належала до колишньої Сімферопольської зони, але не над Кримом, а над західною частиною Чорного моря, тобто за сотні кілометрів на захід від Криму.

Андрій Клименко пише, що цей маршрут над морем використовують українські та європейські авіакомпанії, коли літають у напрямі Туреччини над Чорним морем, а після зняття заборони будуть використовувати і авіакомпанії США.

З цього приводу було детальне і зрозуміле роз’яснення МЗС України, і воно не потребувало ні коментарів Константінова, ні, тим паче, його висновків про «визнання Криму російським». МЗС України повідомило, що Сполучені Штати Америки дозволили своїм авіакомпаніям виконувати польоти «у певних районах» поблизу Сімферополя, авіапростір над яким було закрито для американської авіації з початку 2014 року через російську анексію півострова.

Як зазначено в постанові, опублікованій на сайті Федерального реєстру США, термін запровадженої раніше заборони спливає 27 жовтня. А рішення зняти ці обмеження ухвалено «у зв'язку зі зміною умов у повітряному просторі та зниженням небезпеки для літаків».

Міжнародна організація цивільної авіації (ІКАО) офіційно підтвердила приналежність повітряного простору над Кримом Україні. Контроль і забезпечення безпеки на цій ділянці має здійснювати тільки «Украерорух».

Україна, як держава, відповідальна за повітряний простір над Кримом, після анексії півострова закрила його для повітряного руху, також закрила всі кримські аеропорти для цивільної авіації. Будь-які польоти туди і звідти є порушенням законів України та міжнародних правил. Пізніше деякі маршрути над Чорним морем були знову відкриті для руху цивільної авіації. Російські авіакомпанії, всупереч забороні, продовжують літати до анексованого Криму, порушуючи міжнародні норми.

У Міністерстві закордонних справ України прокоментували рішення Федерального авіаційного управління США про використання повітряного простору біля анексованого Росією Криму. Спікер українського зовнішньополітичного відомства Катерина Зеленко зазначила, що в документі, ухваленому США, йдеться про зняття заборони на здійснення польотів в міжнародному повітряному просторі над Чорним морем, де відповідальність за обслуговування делегована Україні. «Повітряний простір над тимчасово окупованою територією АРК був і залишається недоступним для планування та виконання польотів. Зазначені зміни були внесені за результатами взаємодії фахівців Державіаслужби України та „Украероруху“ з Федеральною авіаційною адміністрацією США», — йдеться в коментарі МЗС України. Як повідомив «Украерорух», «Федеральне авіаційне управління США вважає, що Україна зробила „досить надійні, спеціальні процедури з використання повітряного простору“ в Сімферопольській зоні польотної інформації. Моніторинг протягом останніх трьох років показує, що кількість інцидентів, пов'язаних з безпекою використання повітряного простору, зменшено до нуля».

Тобто на сьогодні Державіаслужба опублікувала два повідомлення. Перше — це повітряний простір над територією Криму продовжує бути закритим, як і раніше. Друге — авіакомпаніям доступні до використання шість маршрутних трас у західній частині Чорного моря. Як тільки Україна вирішить збільшити кількість трас, це автоматично буде підтримано Федеральною авіаційною адміністрацією США, оскільки Україна забезпечує прийнятний рівень авіаційної безпеки", — пояснив представник «Украєроруху» Андрій Ярмак.

Він зазначив, що рішення Федерального авіаційного управління США щодо зняття обмежень на авіацію поблизу Криму — це «велика перемога з української сторони», оскільки «ще раз підтверджена ефективність запроваджених процедур з боку України, і що Україна є єдиним провайдером аеронавігаційного обслуговування в регіоні».

Водночас, у документі зазначається, що США продовжили заборону на польоти над Донбасом до 27 жовтня 2021 року «через небезпеку для цивільної авіації у зв'язку з бойовими діями на Донбасі».