Передплата 2024 «Добре здоров’я»

«Привіз замовлення, а клієнт каже: «Можеш винести сміття? Я тобі заплачу 200 грн»

Журналістка «ВЗ» дізнавалася про нюанси роботи кур'єрів, які доставляють клієнтам товари «під двері»

Фото умовне з сайту pexels
Фото умовне з сайту pexels

«Про стереотипи. Один львівський паблік виставив відео кур'єра Болт фуд у костюмі з легким натяком на насмішку, — написав на своїй сторінці у Фейсбуці львів'янин Всеволод Поліщук. — У коментарях натяк на насмішку перетворився на відвертий булінг. Що більше, навіть на тих пабліках, де подано відео з чітким меседжем, мовляв, то є Львів, гляньте, які у нас файні люди, у коментарях доста ржачу… Піду в коменти, розкажу, що знаю кур'єра, котрий заробляє чесною працею півтори тисячі доларів на місяць. Глянемо, чи всі коментатори посміються…».

Одразу скажу, що на відео — кур'єр, вбраний у світлий костюм. Нічого смішного у цьому відео взагалі немає. Якщо бути відвертим, нерідко бачила кур'єрів, у яких зовнішній вигляд, м’яко кажучи, неохайний…

Відео набрало велику кількість переглядів, а також чимало дописувачів висловили свою думку щодо роботи кур'єрів. Процитую один пост:

«Як же стильно виглядає. Такому кур'єру хочеш не хочеш, а таки даси чайові. Колись до мене приходив кур'єр, не молодий чоловік. Подзвонив у двері, усміхнений, привітний, доброзичливий. Підказав, як оформити деякі папірці. Я була у захваті від такого сервісу. Бо наш п’ятий поверх у сталінському будинку, то трішки Говерла, і стільчик у коридорі недарма стоїть… Деякі кур'єри відмовляються підніматися навіть за гроші і вимагають у замовника, аби той спустився…».

Журналістка «ВЗ» поспілкувалась з Олексієм, який працював кур'єром три роки (зокрема, у часи карантину), він знає усі нюанси. Олексій пішов на цю роботу, щоб заробити гроші на весілля. Обирав: їхати за кордон, чи працювати у Львові? Залишився у Львові. Батьки з коштами, звісно, допомогли, але ту суму, яку планував, заробив.

«Середня зарплата кур'єра — 20−25 тисяч грн»

— Під час співбесіди у компанії наголошують, щоб працівник приходив на роботу одягнутий охайно, щоб транспорт був чистим, — каже Олексій. — Утім якогось особливого дрес-коду немає. Я завжди за цим стежив. Спочатку їздив на велосипеді, у цьому випадку одяг має бути у першу чергу зручним, потім їздив на скутері. Одягався, як у повсякденному житті.

— Компанія, яка бере на роботу кур'єра, перевіряє, чи людина знає правила дорожнього руху? Іноді кур'єри їздять по місту, як заманеться…

— Кур'єри поспішають, чим більше замовлень виконають, тим більше зароблять. Гроші - на першому місці, тому люди і порушують правила дорожнього руху. Іноді на роботу влаштовуються підлітки (реєструються на своїх знайомих, родичів). До мене теж з такою пропозицією зверталися, але я відмовив. Якщо людину зіб'є машина, хто буде відповідати?!

— А як побудована ця система заробітків? Скільки кур'єр може заробити в місяць?

— Середня зарплата — 20−25 тисяч грн (вісім годин роботи, п’ять днів на тиждень). Хто працює по 12 годин вдень, без вихідних, заробляє значно більше. Я отримував близько 40 тисяч грн на місяць (вдень мав по 12−15 замовлень). Але найбільше замовлень було у вихідні. Плюс — бонуси (наприклад, за 40 замовлень — 500 грн доплати). Хто працює на моторизованому транспорті, як автокур'єр (навіть, якщо це велосипед з мотором), отримує доплату. Надбавка у цьому випадку також залежить від кількості замовлень. Автокур'єри найбільше не люблять замовлення, які отримують у вихідні дні у центрі міста. Тоді треба десь паркуватися і йти пішки. А це займає багато часу.

Коли я працював, керівництво наполягало, аби кур'єри реєструвалися як ФОПи (сплачувати податки самостійно). Хто цього не зробить, казали, мобільний додаток заблокують. Але навіть якщо людина не оформлювалася підприємцем, все одно працювала у компанії.

Працюють у цій сфері різні люди. У першу чергу — це студенти, які хочуть швидко заробити гроші. Для них така робота — тимчасова. Зі мною працював чоловік, який раніше був державним службовцем, але звільнився. Зарплата кур'єра на той час була у рази вища! А також айтішник, який казав: «Мені в кайф на велосипеді по місту поїздити!». А ось у 40-річної жінки-кур'єра, чоловік — колишній військовий, він не ходить. У них двоє дітей. Вона працювала цілими днями! Мій тато влаштувався на роботу кур'єром у 60 років. Зараз він у США. Спочатку їздив на звичайному велосипеді, а потім купив електровелосипед. Він — легендарний кур'єр, спортивний, його усі знали.

Якщо людина не має транспорту, може взяти його в оренду. До речі, є колишні кур'єри, які відкрили такий бізнес: або ремонтують транспорт, або здають його в оренду кур'єрам.

— Видно неозброєним оком, що у місті дуже багато кур'єрів. Невже є стільки замовлень?

— За кордоном цей бізнес дуже популярний. В Україні він лише розвивається. Я їм зараз салат, який мені доставив кур'єр (усміхається. — Авт.). За доставку я заплатив 50 грн (дві порції). Ви звантажуєте додаток компанії, яка займається доставкою, реєструєтесь через пошту або телефон, і все. Обираєте те, що хочете замовити, наприклад, піцу, салати, бургери тощо. На карті бачити пересування кур'єра. Є заклади, які роблять непогані знижки за доставку. Буває, що доставка безкоштовна. Але якщо погана погода, за доставку доведеться заплатити дорожче. Якщо ви замовляєте необхідні товари через кур'єра (продукти, ліки тощо), це суттєво економить ваш час.

Бувають і дивні замовлення. На вулиці Науковій, наприклад, хлопець років 20 (це ще було до повномасштабного вторгнення, комендантської години не було), замовив пачку сигарет. Від його будинку до «Сільпо» — лише треба перейти дорогу. Доставка тоді коштувала більше, ніж та пачка сигарет. А одного разу замовник попросив завезти кота у ветеринарну клініку…

«Я їхав на скутері і переживав, щоби скутер не перевернувся від цієї ваги…»

— А квіти часто замовляють?

— Я дуже рідко возив квіти. Найчастіше — це їжа (сніданок, обід, вечеря). До речі, великі супермаркети тепер мають свою службу доставки. У них є працівник, який формує замовлення (їх називають «збирачі»). Раніше кур'єри витрачали багато часу, щоб зібрати усі продукти зі списку замовника, а тепер це роблять «збирачі» супермаркетів.

Якось клієнт замовив у мене шість шестилітрових бутлів води. Я їхав на скутері і переживав, щоби скутер не перевернувся від цієї ваги… А одного разу я привіз замовлення, а клієнт каже: «Можеш винести сміття? Я тобі заплачу 200 грн». Дав мені пакет, я виніс сміття, заробив гроші (усміхається. — Авт.).

— Ви писали у соцмережах, що стикалися під час роботи з булінгом. Розкажіть, будь ласка, про це.

— Буває, що до кур'єрів зверхньо ставляться. Якось я чекав на замовлення в одному закладі. Було холодно, падав дощ. Офіціант каже: «Вийдіть, цей столик для людей!». Я ошелешений, питаю: «» я не людина?". «Це для клієнтів!», — каже. «Я — клієнт». «Ні, ви кур'єр…», — відповідає. Я у таких випадках завжди залишав негативний відгук про заклад, де тільки можна. Утім у Львові є заклади, де мені чай, каву, воду пропонували, поки я чекав на замовлення. Біля консерваторії, наприклад, є заклад, у якому власник — турок, він завжди мені робив чай.

— Клієнти теж були незадоволені? Може соус не той, або салат…

— Є конфліктні клієнти. Ти їдеш, застряг, скажімо, у корку, тобі телефонують декілька разів: «Чого так довго?». Люди не розуміють: не все залежить від кур'єра. Клієнт, коли робить замовлення, то оплачує рахунок одразу (якщо банківською карткою). Якщо готівкою, то розраховується на місці. Якщо, наприклад, у супермаркеті, чи ресторані чогось не було, то клієнту повертають кошти. Часто доводилося це пояснювати замовникам, хтось не вірив, що йому повернуть гроші. Кур'єр пише у службу підтримки і це питання вирішується. А деякі люди конфліктують через дрібниці, псують настрій кур'єру на весь день.

«Клієнт проплатив карткою 150 грн і дав мені 200 грн чайових»

— А чайові кур'єрам часто залишають?

— Нечасто. Є замовники, які чекають на дві грн решти (замовлення, наприклад, на суму 498 грн). Доводиться йти в магазин, розмінювати гроші (або скидати решту на картку). Я коли роблю замовлення, завжди залишаю кур'єру чайові, бо знаю, яка це важка робота. Кур'єр може за ці гроші, скажімо, поїсти.

Найважче їздити взимку, це взагалі пекло. Пригадую, у мене було замовлення на новобудови на вул. Героїв УПА. Клієнт проплатив карткою 150 грн і дав мені 200 грн чайових. Він так подивився на мене співчутливо… А якось на вулиці до мене підійшов чоловік і дав 100 грн. Каже: «Знаю, яка це важка робота. Я теж так гарував!».

— У 2021 році у Львові на вул. Стуса водій BMW X5 збив насмерть кур'єра Glovo, 59-річну жінку. Ця робота є доволі ризикованою.

— Мене збила машина на перехресті на вул. Мельника. Я їхав головною дорогою. Водій повертав наліво, але не пропустив мене… Водії автівок у Львові жахливо ставляться до велосипедистів та скутеристів. Мого тата теж збили на велосипеді. Був суд. Тато їхав по велодоріжці на вул. Княгині Ольги. З бічної вулички виїхало BMW. Водій зупинився і тато зупинився. Тато поїхав і водій поїхав… І збив тата. А одного разу водій автомобіля дверкою зламав кур'єру руку… Кур'єр поспішав, їхав поміж машин. У нашому чаті щодня писали про подібні ситуації.

Схожі новини